22.01.2021/10:47

Sprzedaż żywności w grudniu 2020 r. minimalnie lepsza niż rok temu. Sporo stracili sprzedawcy odzieży

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 0,8 proc. (wobec wzrostu o 5,7 proc. w grudniu 2019 r.). W porównaniu z listopadem 2020 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 19,8 proc. W okresie styczeń-grudzień 2020 r. sprzedaż zmalała ok do roku o 3,1 proc. (wobec wzrostu o 5,4 proc. w 2019 r.) – podał Główny Urząd Statystyczny.

Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych wzrosła w porównaniu do listopada 2020 r. aż o 25,9 proc., ale w porównaniu z grudniem 2019 roku wzrosła tylko o 0,7 proc. W całym 2020 roku spadek sprzedaży wyniósł 1,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Najbardziej ucierpieli w 2020 roku sprzedawcy tekstyliów, odzieży i obuwia. W całym 2020 roku sklepy odzieżowe sprzedały wartościowo o 15,3 proc. mniej niż w 2019 roku, choć sprzedaż w samym grudniu wzrosła o 38,3 proc. w porównaniu z listopadem.

Jedyną kategorią, której sprzedaż wzrosła w całym 2020 roku była liczona przez GUS razem sprzedaż mebli oraz sprzętu rtv i adg. W okresie przedświątecznym sprzedaż wzrosła o 24,1 proc., a w ubiegłym roku – o 4,7 proc.

Według Magdaleny Szlezyngier, menedżer ds. klientów strategicznych z DNB Bank Polska, ostatni miesiąc minionego roku może być wstępem do zapowiadającego się słabo, ze względu na obserwowane wciąż silne oddziaływanie epidemii COVID-19, pierwszego kwartału 2021 roku.

Ekonomiści mBanku ocenili, że sprzedaż detaliczna w grudniu była lepsza od oczekiwań rynkowych, ale gorsza od prognoz banku.

 

– Dane potwierdzają jednak, że powrót konsumentów do sklepów w okresie przedświątecznym był tłumny – zauważają analitycy Pekao.

GUS podaje, że w grudniu 2020 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 4,1 proc.). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 11,4 proc. w listopadzie do 9,1 proc. w grudniu 2020 r. Spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano we wszystkich grupach przy czym znaczący wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 35,4 proc. przed miesiącem do 19,9 proc.), a także podmioty z  grup  „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 38,1 proc. do 27,8 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 22,5 proc. do 15,2 proc.).

– Spadek udziału e-commerce w handlu detalicznym w grudniu to z pewnością efekt czasowego otwarcia galerii handlowych w tym miesiącu (ponownie zamknięto je 28.12) i wygaszenia gorączki przedświątecznych zakupów – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, managing partner w Unity Group.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także