23.10.2016/12:24

Średniej wielkości sieci handlowe będą miały duże problemy

Problemy sieci Delikatesy Alma sygnalizuje kolejny etap konsolidacji polskiego handlu spożywczego. Zdaniem analityków cytowanych przez gazeta.pl na rynku jest jeszcze co najmniej kilkanaście sieci na rynku o obrotach od ok. 800 mln zł do do ok. 2 mld zł, których los jest co najmniej niepewny.

Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu upadłość ogłosiła sieć supermarketów Marcpol. Według ekspertów przy tak niewielkiej skali obrotów olbrzymiej konkurencji i presji cenowej trudno jest generować poziom zysków pozwalających inwestować, a nawet utrzymać się na powierzchni w dłuższym horyzoncie.

W kondycję średniej wielkości sieci handlowych uderzy bardzo mocno sytuacja na rynku pracy, ponieważ nie będą one w stanie zaproponować takiego poziomu  podwyżek wynagrodzeń, jak największe sieci, takie jak Lidl czy Biedronka. Jednocześnie rynek wymusi podwyżki, co bardzo mocno uderzy w konkurencyjność cenową mniejszych sieci i podniesie koszty działalności tych przedsiębiorstw.

Problemem dla handlowych średniaków są także  nadchodzące zmiany legislacyjne. Podatek handlowy w nowej wersji, która może być naliczana od powierzchni sklepu, zamknięcie sklepów w niedziele, czy ustawa regulująca relacje między handlem-przetwórstwem i producentami.

Według danych Roland Berger wartość rynku handlu spożywczego (na 2015 r.) wyniosła prawie 210 mld zł. Sieć Biedronka ma w nim 18-proc. udział, zaś Lidl i Kaufland mają wspólnie 11,1 proc. rynku. Udziały sieci numer trzy, czyli Tesco, to 5,8 proc.

Źródło: gazeta.pl / wiadomoscihandlowe.pl

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.