19.01.2014/13:00

Środki do WC dają zarobić

Producenci środków do czyszczenia toalet prześcigają się w opracowywaniu kolejnych nowości, ale w przypadku tej kategorii zarabia się przede wszystkim na tzw. podstawie, czyli produktach dobrze znanych konsumentom.

Choć na rynku dzieje się dużo, trudno wyodrębnić wiodący trend, wyznaczający drogę rozwoju całej kategorii. Obecnie spore zmiany zachodzą w asortymencie kostek i zawieszek – informuje Mikołaj Stachowiak z działu marketingu Zakładów Chemicznych Unia. Nowa czterofunkcyjna zawieszka Tytan Blue Water okazała się drugą najlepiej sprzedającą się nowością Unii w całym 2013 roku. – To innowacyjna zawieszka, która nie tylko czyści, odświeża i zapobiega osadzaniu się kamienia, ale również barwi wodę na niebieski kolor, co ma znaczenie estetyczne – mówi Stachowiak. Ponieważ część klientów oczekuje rekomendacji ze strony sprzedawców, Unia chce przekonać do swojej nowości przede wszystkim detalistów. Właściciele sklepów, którzy napiszą do producenta e­‑maila, otrzymają darmową próbkę Tytan Blue Water. Firma liczy, że sprzedawcy docenią jakość produktu i, ze względu na atrakcyjną cenę, będą go polecać klientom. Jak zauważa Paulina Borowczak, prowadząca sklep w woj. wielkopolskim, gdzie artykuły chemiczno­‑kosmetyczne stanowią aż jedną trzecią asortymentu, może to być skuteczna metoda. Zdecydowana większość klientów pani Pauliny kupuje ponownie zaproponowany przez obsługę artykuł chemii gospodarczej. Pod warunkiem, że produkt jest naprawdę dobry i skuteczny. Inaczej kupujący tracą zaufanie do detalisty.

Konsument musi się przekonać

Wodę na intensywny zielony lub niebieski kolor barwią również krążki koloryzujące do WC marki Sunik – nowość firmy Gold Drop. Wystarczający na około 400 spłukań krążek czyści i zapobiega odkładaniu się kamienia. Wielofunkcyjna jest także nowość firmy Henkel Polska – Bref Duo Stick, składający się z dwóch połączonych pasków. Jeden zawiera składniki odpowiedzialne za utrzymywanie czystości oraz walkę z kamieniem, drugi wydziela przyjemny, świeży zapach. Aplikacja pasków nie wymaga dotykania produktu ani muszli, co ogranicza kontakt z bakteriami. Jedno opakowanie wystarcza na 450 spłukań. Produkt dostępny jest w wariantach: Fresh Flower oraz Blue Ocean.

W przypadku tej kategorii trudno oczekiwać, że nowości będą z miejsca rozchwytywane. – Klient sięga po takie produkty raz na jakiś czas, dlatego nie ma mowy o natychmiastowym sukcesie, ale gdy wyrób jest dobry, konsument przekona się do niego – mówi Mikołaj Stachowiak. Producenci tłumaczą, że rolą nowości, bardziej niż zarabianie, jest budowanie wizerunku marki i pomoc w walce z markami własnymi, które są dla markowych środków do czyszczenia WC coraz silniejszą konkurencją.

Płyny wciąż najpopularniejsze

– Konsumenci najchętniej trzymają się tego, co sprawdzone i skuteczne. Dlatego tak duży procent sprzedaży stanowią podstawowe produkty, obecne na rynku często od lat – uważa Mikołaj Stachowiak. W przypadku Zakładów Chemicznych Unia taką podstawą jest płyn do mycia WC Tytan dostępny w pięciu wariantach. Posiada on znaczny udział w obrotach firmy, która oprócz środków do WC, oferuje też uniwersalne i specjalistyczne środki czystości, m.in. preparaty do czyszczenia kuchni i łazienki. – Kostki i zawieszki sprzedają się bardzo dobrze, ale są tanie. Wolumenowo rotuje ich dużo, ale mimo to wartościowa sprzedaż tego asortymentu nie jest pokaźna – opowiada Mikołaj Stachowiak. W kategorii środków do czyszczenia WC przeważają płyny i właśnie one powinny dominować na półce. Wiedząc o tym, Gold Drop poszerzył ostatnio portfolio o płyn czyszcząco­‑dezynfekujący Sunik Strong o działaniu dezynfekującym, który odświeża, wybiela oraz zabija bakterie, grzyby i pleśnie.

(SSZ)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (131) Styczeń 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.