24.11.2020/16:44

Stokrotka inwestuje w kasy samoobsługowe. W przyszłym roku chce ich mieć przynajmniej 300

Sieć Stokrotka rozpoczęła w tym roku testy kas samoobsługowych. Wypadły na tyle pomyślnie, że sieć przyspiesza z ich wdrażaniem.

– Chcieliśmy do końca 2020 roku przetestować 10 urządzeń, aby w kolejnym roku wprowadzić je w następnych placówkach. Pandemia spowodowała, że znacząco przyspieszyliśmy nasze działania i w przeciągu trzech miesięcy postanowiliśmy wdrożyć 100 urządzeń w naszych sklepach – mówi Łukasz Olszewski, dyrektor ds. rozwoju sieci Stokrotka.

Przekonuje, że dzięki temu sieć jest w stanie przyspieszyć obsługę klienta, a także uwolnić zasoby ludzkie i skierować pracowników do innych zadań.  Ekspert zaznacza jednocześnie, że instalacja kas samoobsługowych wymagała likwidację kas tradycyjnych, jednak w ostatecznym rozrachunku ich ilość zwiększyła się przynajmniej o jedno urządzenie.

Im mniej pytań, tym lepiej

Stokrotka gruntownie przeanalizowała również sklepy, w których zamierzała wdrożyć pierwsze klasy samoobsługowe. Pierwszym elementem był udział płatności kartą płatniczą – musiało być ich stosunkowo dużo, w niektórych placówkach ten wynik dochodził nawet do ¾ wszystkich transakcji. Drugim elementem była odpowiednio duża liczba klientów, którzy kupują mniej niż 10 produktów. To właśnie w takich sytuacja kasy samoobsługowe sprawdzają się najlepiej. Wreszcie pod uwagę wzięto również aspekt ludzki – kasy ustawiono tam, gdzie kierownictwo placówki było otwarte na nowe rozwiązania.

– W każdym sklepie są minimum dwie kasy. Możliwa jest w nich płatność tylko kartą. Zainstalowano też wagoskaner oraz wagę kontrolną – od tego drugiego rozwiązania powoli się odchodzi, ale naszym zdaniem to nadal najlepszy sposób na zabezpieczenie się przed nieuczciwymi klientami. Postawiliśmy także na duże monitory. Nasze badania pokazują, że pośród klientów Stokrotki jest więcej osób starszych niż w przypadku placówek konkurencji. Zależało nam na tym, aby oni także mogli skorzystać z kas samoobsługowych – mówi Łukasz Olszewski.

Stokrotka zainstalowała również w swoich kasach oświetlenie sygnalizujące poszczególne statusy. Zrezygnowała jednak z sygnalizacji głosowej, która okazała się zbyt uciążliwa, szczególnie w sytuacji, gdy kilka urządzeń znajduje się blisko siebie. Sieci zależało również na tym, żeby finalizacja zakupów była jak najszybsza, a samo urządzenie nie zadawało zbędnych pytań klientowi. Przykładem jest tutaj kwestia ewentualnego wystawienia faktury. Klient może z takiej opcji skorzystać, ale kasa nie będzie pytała klienta o wystawienie takiego potwierdzenia.  

Olszewski podkreśla, że Stokrotka musiała sobie również poradzić z takimi wyzwaniami, jak wyświetlenie na ekranie sporej liczby bardzo podobnych do siebie produktów piekarniczych, tak aby klient ich nie pomieszał. Inną cechą charakterystyczną jest też możliwość kupienia całej zgrzewki napojów. Można to zrobić bez konieczności przekładania jej na wagę kontrolną, poprzez manualne wybranie odpowiedniej ikony w menu kasy.

Weryfikacja wieku na odległość

Ciekawym rozwiązaniem jest także tzw. stacja asystenta na kasie głównej. Polega to na tym, że z poziomu ekranu kasy tradycyjnej, znajdującej w pobliżu strefy kas samoobsługowych, można zdalnie sterować tymi drugimi. Oczywiście jedynie w pewnym zakresie, np. zatwierdzając wiek osoby kupującej alkohol. Pozwala to jednak lepiej organizować pracę zespołu, nie ma już potrzeby delegowania oddzielnej osoby, która będzie nadzorować tę część sklepu.

Stokrotka nadal zamierza dynamicznie rozwijać swój projekt.

– W połowie lipca mieliśmy 100 kas, a do końca tego roku zainstalujemy ich 150. W przyszłym roku będziemy dysponować 300 urządzeniami. Jednocześnie założyliśmy sobie cele, co do ilości klientów, którzy będą na tych kasach obsługiwani. Realizujemy je na tyle dobrze, że zdecydowaliśmy się rozszerzyć ten projekt na kolejne sklepy – mówi Łukasz Olszewski.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.