28.11.2014/14:04

Świąteczne porządki

Coraz więcej klientów, unikając tłoku w hipermarketach, znaczną część przedświątecznych zakupów robi w dużych sklepach osiedlowych. Na listach sprawunków są też środki i akcesoria do sprzątania.

Takie produkty sprzedają się głównie w kanale nowoczesnym, ale producenci nie zaniedbują „tradycji”. – To nieprawda, że w małych sklepach klienci robią tylko zakupy uzupełniające. W kanale tradycyjnym bardzo dobrze rotują choćby mopy, których zakup jest z reguły przemyślany – mówi Ewelina Stępniak z firmy Mapa Spontex Polska. Wydawałoby się, że to wiosna jest najlepszym okresem w roku dla tego asortymentu. Mikołaj Stachowiak z Zakładów Chemicznych Unia uważa jednak, że Wielkanoc oraz Boże Narodzenie mają podobny potencjał sprzedażowy. Jak to możliwe, tłumaczy Ewelina Stępniak: – Wiosenne porządki są intensywne, ale krótsze – zazwyczaj zaczynają się w marcu i kończą już w połowie kwietnia. A jesienne przechodzą w świąteczne, co daje razem trzy miesiące sprzątania od października do Bożego Narodzenia.

Ścierka do podłogi i... samochodu

Producenci akcesoriów do sprzątania starają się spłaszczyć sezonowość sprzedaży. Organizują np. konkursy konsumenckie i przekonują, że sprzątanie nie musi być przykrym obowiązkiem. – „Żyj wygodniej” to hasło marki Jan Niezbędny. Dzięki naszym produktom sprzątanie będzie łatwe, przyjemne i szybkie – mówi Bartłomiej Szakiewicz, brand manager marki Jan Niezbędny w Sarantis Polska.

W przypadku akcesoriów do sprzątania dla producentów istotna jest komunikacja poprzez media społecznościowe. – Odgrywają one sporą rolę w edukowaniu konsumentów i informowaniu o nowych rozwiązaniach oraz produktach. Są też platformą wymiany doświadczeń pomiędzy użytkownikami a producentem. Z internetu dowiedzieliśmy się np., że nasza ścierka do podłogi z mikrofibry jest często wykorzystywana do polerowania karoserii samochodowej – dzieli się spostrzeżeniem Bartłomiej Szakiewicz. Na zalety takiej komunikacji wskazują też inni producenci. – Dzięki portalom, jak Facebook, Google+ czy Twitter możemy szybko przekazać konsumentom konkretne informacje, napisać o promocji, zmianach w ofercie itp. – wylicza Mikołaj Stachowiak. ZCH Unia, której świątecznymi bestsellerami są płyny do mycia podłóg oraz szyb, przed Bożym Narodzeniem planuje zorganizować konkurs na portalu Facebook oraz skupić się na promocji własnego sklepu internetowego.

Nie czas na eksperymenty

Podobnie jak inni rozmówcy, także Ewelina Stępniak uważa, że utrzymywanie porządku jest dziś łatwiejsze niż kiedyś, ponieważ na rynku jest wiele dobrych, innowacyjnych produktów. – Świetnym przykładem są mopy z systemami wyciskającymi, np. obrotowe, których oferta rośnie, czy ściereczki z mikrofibry, które skutecznie wycierają kurz i polerują okna, nie zostawiając smug – podaje przykłady przedstawicielka Sponteksu. Jakość to jedna z najważniejszych cech, na które wskazują producenci. W obliczu dużego udziału produktów marek własnych, producenci markowych akcesoriów starają się przekonywać konsumentów, że tanie zakupy mogą okazać się tylko pozorną oszczędnością. – Zazwyczaj produkty private labels są kiepskiej jakości, więc trzeba je częściej kupować, sprzątać nimi dłużej itp. Na szczęście coraz więcej konsumentów zdaje sobie z tego sprawę – uważa Ewelina Stępniak.

Im bliżej świąt, tym lepiej rotują markowe akcesoria. – Klienci szukają sprawdzonych produktów, bo w przedświątecznym zabieganiu nie ma miejsca na eksperymenty z jakością. Natomiast dla sklepów produkty markowe to gwarancja rotacji oraz atrakcyjnych marż – mówi Bartłomiej Szakiewicz.

Klienci doceniają szybkość i wygodę

Większość sklepów i hurtowni już w listopadzie jest przygotowana do świątecznych pików sprzedażowych. – Wzrost zamówień obserwujemy od połowy listopada. Oprócz produktów podstawowych, jak Zmywak Jan Niezbędny w opakowaniu 5 sztuk, który jest najchętniej kupowanym tego typu produktem w Polsce, warto zamówić Zmywaki do teflonu, Ściereczki domowe do kurzu oraz Magiczne gąbki do odświeżenia ścian. Na pewno wzrośnie też zapotrzebowanie na ściereczki z mikrofibry do mycia okien oraz na mopy – informuje Bartłomiej Szakiewicz. Radzi, by przeznaczyć więcej miejsca na ściereczki nasączane. Pod marką Jan Niezbędny producent oferuje ich siedem rodzajów – antybakteryjne, do kuchni, do luster, do mebli, do łazienki, do podłogi oraz uniwersalne.

W przypadku oferty Mapa Spontex Polska przed świętami najlepiej sprzedają się rękawice, ściereczki z mikrofibry, myjki do okien na kiju teleskopowym oraz mopy premium. Kampania telewizyjna nowych mopów obrotowych Express System oraz Full Action System potrwa aż do Bożego Narodzenia. Producent wspiera markę kampanią w prasie i internecie.

Będą promocje cenowe

W przypadku preparatów do czyszczenia na topie wciąż są środki uniwersalne, a producenci proponują coraz bardziej innowacyjne produkty. – Taki jest Sidolux do mycia uniwersalnego z systemem Soda Power do uporczywych zabrudzeń – informuje Justyna Uryga z firmy Lakma Strefa. Z oferty Sidoluksu w grudniu najlepiej rośnie sprzedaż środków do mycia oraz pielęgnacji podłóg. – Wielu klientów na święta myje okna. Najlepiej zaopatrzyć sklep w specjalistyczne środki, takie jak np. Sidolux Crystal, który nie pozostawia smug – mówi Justyna Uryga. Poza limitowanymi edycjami firma przed świętami wprowadziła do sprzedaży produkty z dołączonym gratisem, jednak przede wszystkim skupi się na promocjach cenowych.

Z kolei Gold Drop proponuje płyny do szyb Window Plus, płyny do podłóg drewnianych i paneli Floor oraz płyny do czyszczenia dywanów Floor. Do klientów detalicznych skierowane są promocyjne zestawy – Ługa krochmal 750 ml z dołączoną perfumowaną wodą do żelazek 1 l gratis.

Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 11-12 (140), Listopad - Grudzień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.