21.09.2020/14:08

System kaucyjny w ramach rozszerzonej odpowiedzialności producentów – sposób na recykling opakowań

Problem recyklingu opakowań produktów FMCG może rozwiązać dobry system kaucyjny, oparty na rozszerzonej odpowiedzialności producentów. Zmusi ich do przeprojektowania opakowań oraz do zorganizowania skutecznego systemu zbiórki, ponownego wykorzystania i recyklingu wprowadzanych na rynek opakowań – mówi ekspertka FPP.

Naszym głównym problemem, jako konsumentów, jest przede wszystkim produkcja zbyt dużej ilości śmieci. Problem ten widać bardzo dokładnie, kiedy kupujemy na przykład krem. Produkt jest zapakowany w szklany pojemniczek, przykryty kawałkiem folii aluminiowej, a następnie zakręcony plastikową zakrętką. Cały pojemnik włożony jest do tekturowego pudełka, które jeszcze dodatkowo zabezpieczone jest folią. Każdy z tych śmieci należy do innych frakcji – wymaga innego przetworzenia i odpowiedniego sortowania. To konsument musi coś z tym śmieciem zrobić i odpowiednio wprowadzić go do komunalnego systemu odpadów. Tymczasem odpowiedzialność powinna leżeć po stronie producenta.

– W systemie recyklingu, odzysku i segregacji śmieci kluczowe jest wplecenie odpowiedzialności producenta za opakowania, które do tego systemu wprowadza – powiedziała serwisowi eNewsroom Sylwia Szczepańska, dyrektor ds. dialogu Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP). – Producent musi brać pod uwagę już w momencie projektowania produktu, jakie opakowanie użyje – oraz z jakich środków i w jaki sposób te opakowania zostaną później przetworzone.

Ekspertka podkreśla, że znakomitym przykładem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) jest dobrze funkcjonujący system kaucyjny. Pozwala on na pełne odzyskanie wszystkich opakowań po napojach, które są wprowadzone na rynek, ponowne ich przetworzenie i użycie w dalszym cyklu produkcji.

– Pojawienie się kaucji w systemie kaucyjnym nie finansuje tego systemu. Jest tylko pewnym elementem motywacyjnym. Cały ciężar finansowania systemu kaucyjnego jest przeniesiony na producentów – a celem kaucji jest zachęcenie konsumentów do tego, aby przejąć się losem opakowania i oddać je w odpowiednie miejsce. Kaucja jest wtedy konsumentowi zwracana. Z założenia system ten jest finansowo obojętny dla konsumenta. Powoduje natomiast powiązanie producenta z opakowaniami, które wprowadza na rynek. O to właśnie chodzi w Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta – tłumaczy Szczepańska.

Źródło: eNewsroom

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także