31.07.2013/12:45

Szampony i odżywki do włosów

Produkty do pielęgnacji włosów, jedna z podstawowych i największych kategorii kosmetycznych, wciąż ma potencjał rozwoju. Choć rywalizacja jest tu ogromna, bo o portfele klientów zaciekle walczą światowe koncerny, ciągle pojawiają się kolejni odważni, gotowi do zmierzenia się z gigantami.

Nowe marki trafiają na nasz rynek dzięki importerom i dystrybutorom, ale także polscy producenci decydują się na rozszerzenie portfolio o produkty do pielęgnacji włosów. Tak jak Eveline Cosmetics, która właśnie wprowadziła do sprzedaży serię Argan + Keratin z olejkiem arganowym i keratyną. – Rośnie zapotrzebowanie na profesjonalne, innowacyjne i zaawansowane technologicznie produkty do pielęgnacji włosów, dlatego będziemy mocno rozwijać tę kategorię. Stawia ona przed nami ogromne możliwości i zamierzamy mocno w niej powalczyć – przyznaje Dominika Hachuła, group product manager Eveline Cosmetics. Rodzimym producentom sprzyja kryzysowa aura. – Polacy zrezygnowali z droższych marek na rzecz znanych, ale tańszych – przekonuje Maja Kiżys, brand manager w Laboratorium Kosmetycznym Joanna.

Konsument wie, czego chce

Sklepowe półki nie są z gumy, a rynek produktów do pielęgnacji włosów wydaje się nasycony, ale w rzeczywistości tak nie jest – uważają producenci.

– Ponad połowa konsumentów deklaruje, że lubi sięgać po nowe produkty. I choć coraz trudniej jest się wyróżnić na tle konkurencji, to jednak udaje się z powodzeniem lansować nowości i czerpać korzyści z bieżących trendów – podkreśla Maja Kiżys. Szanse, że nowość chwyci, zależą od stopnia innowacyjności oraz tego, czy składane przez producenta deklaracje o walorach preparatu znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. – Konsumenci są świadomi swoich wyborów, poszukują produktów, które zaspokoją ich potrzeby i dostarczą oczekiwanych efektów – przyznaje Marta Piechowicz, product manager hair care w L’Oréal Polska.

Presja bycia pięknym i młodym jest coraz większa, i potrzeba kolejnych narzędzi, by jej podołać. – Zdrowe i piękne włosy to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, jak ważna jest ich pielęgnacja. Rozpoczyna się ona od wyboru szamponu, potem odżywki do codziennego stosowania, a następnie odżywki specjalistycznej używanej co kilka dni. I w taki też sposób rozkłada się rynek – szampony cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów. Segmenty odżywek i preparatów specjalistycznych wciąż rosną i pojawia się na nich wiele nowości – tłumaczy Aleksander Kulikowski z działu marketingu Henkel Beauty Care.

Tyle szamponów, ile potrzeb

Szampony stanowią blisko 75 proc. sprzedaży wszystkich kosmetyków pielęgnacyjnych do włosów. – Mamy już nie tylko szampony do włosów suchych lub przetłuszczających się, ale także prostych, kręconych, farbowanych, z podziałem na konkretne odcienie. Kosmetyki przeciwłupieżowe też mają różne warianty – wymienia Maja Kiżys. – Zawężanie specjalizacji widać też w segmencie odżywek do włosów. Nie tylko ułatwiają rozczesywanie, ale też nadają objętość, wygładzają czy chronią przed oznakami starzenia się włosów. Segment ten ma duży potencjał wzrostu, gdyż popularność odżywek jest prawie o trzy czwarte mniejsza niż szamponów – dodaje Maja Kiżys.
Producenci szybko reagują na trendy. – Koncentrujemy się na największym segmencie na polskim rynku produktów do pielęgnacji włosów – preparatach do włosów suchych i zniszczonych, do których należy 12 proc. udziałów wartościowych ze wzrostem 11 proc. rok do roku – mówi Marta Piechowicz z L’Oréal Polska, powołując się na dane Nielsena. Koncern właśnie wprowadził na rynek produkty Elséve Total Repair Extreme L’Oréal Paris oraz Garnier Fructis Goodbye Damage do takich właśnie problemów.



Konsumentki lubią eksperymentować z nowościami

Rynek produktów do pielęgnacji włosów jest bardzo konkurencyjny, jednak to same konsumentki lubią eksperymentować i często sięgają po nowości. Dowodem na to jest np. sukces suchych szamponów Syoss oraz Schauma. W przypadku szamponów, odżywek, czy odżywek specjalistycznych ich powodzenie na rynku zależy od innowacyjności. Dlatego tworzymy produkty, które z jednej strony są odpowiedzią na potrzeby konsumentów, a z drugiej pozwalają podążać za obecnymi trendami. Przykłady to Gliss Kur Oil Elixir, czy Syoss Glossing z nowymi formułami. Nasze produkty zawsze mają silne wsparcie marketingowe, zarówno mediowe, jak i w punktach sprzedaży. W sklepach wykorzystujemy materiały POS, np. plakaty, wobblery czy shelf stoppery. Dodatkowo rekomendujemy klientom różnego rodzaju promocje oraz organizujemy konkursy i loterie, np. „Piękno w pełnym blasku” to akcja poświęcona marce Gliss Kur. Konsumenci, którzy do 15 sierpnia kupią co najmniej dwa dowolne produkty, codziennie mają szansę wygrać bransoletki Pandora.

Adam Kulikowski,
dział marketingu Henkel Beauty Care



Katarzyna Bochner

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (127) Sierpień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.