07.05.2019/10:24

Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować polski rynek handlowy. Sieci muszą przełamać barierę kosztów

Jak szybko tego typu zmiany będą zachodziły?

Nie można mówić o szybkim tempie zmian w naszym kraju z uwagi na wysokie koszty. Na Zachodzie wdrożenie maszyny, która np. cyklicznie składa ubrania w sklepie, wynosi tyle samo, co miesięczne wynagrodzenie jednego pracownika.

U nas może to odpowiadać aż kilku pensjom. To znacząco spowalnia wdrażanie inteligentnych maszyn w polskich punktach sprzedaży. Dlatego w tym kontekście bardzo istotne jest zwiększanie wydajności maszyn oraz obniżanie dzięki nim wydatków związanych z prowadzeniem biznesu. Dla przykładu, poprzez stosowanie inteligentnych lodówek można zmarnować mniej żywności.

Czyli chodzi tylko o pieniądze?

Trudność wdrażania rozwiązań AI polega również na tym, że te algorytmy potrzebują na bieżąco zdobywać nowe informacje, aby działać efektywnie. Dla przykładu, w pełni automatyczny robot musi sam rozpoznawać produkty znajdujące się w magazynie i na bieżąco przestawiać je, gdy klienci odkładają towary na niewłaściwe półki.

Biorąc pod uwagę to, że w sprzedaży ciągle pojawiają się nowe artykuły, maszyna musi stale uczyć się ich cech szczególnych. Ci gracze rynkowi, którzy zaczną inwestować w tego rodzaju technologię już dzisiaj, zdobędą przewagę konkurencyjną. Będą posiadali więcej danych historycznych do wykorzystania w uczeniu maszynowym niż inni.

Warto też dodać, że sposób optymalizowania procesów sprzedażowych jest bardzo trudny do skopiowania. Wymaga nie tylko nakładów finansowych, ale też czasu potrzebnego do zebrania danych i umiejętnego zastosowania ich. Zatem korzyści wynikające z digitalizacji będą trwałe.

Pana zdaniem, AI ma szansę zrewolucjonizować rynek retailu w Polsce?

Polscy managerowie niechętnie podchodzą do innowacji. Korzystanie z firm, które zajmują się analityką big data i tworzą różne modele uczenia maszynowego , jest bardzo kosztowne i czasochłonne. To samo dotyczy rozwijania własnej organizacji w tym kierunku. Jednak im wcześniej to się zacznie, tym szybciej algorytmy AI będą mogły zbierać informacje. Na tej podstawie będą się uczyć i optymalizować procesy sprzedażowe, aby przynosić korzyści finansowe.

Sztuczna inteligencja oczywiście ma szansę zrewolucjonizować polski rynek retail, ale zajdzie to dużo później niż na Zachodzie. W całym kraju mamy niewielu pionierów. Firmy, które inwestują w innowacje, z reguły robią to po cichu, aby pozostawić w tyle konkurencję.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • zniecierpliwiony konsument 07.05.2019

    Nie moge sie doczekac tych robotow w sklepach. Przynajmniej taki robot nie bedzie mi mowic, ze nie rozumie mojego jezyka. Wreszcie bedzie mozna sie porozumiec z obsluga w coniektorych sklepach.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.