Sztuczna Inteligencja zwiększy w przyszłości zyski detalistów o blisko 60 proc.
Technologia AI może pomóc detalistom w personalizacji doświadczenia zakupowego konsumentów. W ten sposób sieci stacjonarne mogą zyskać ważny atut w rywalizacji z detalistami online. Do 2035 r. zastosowanie sztucznej inteligencji może zwiększyć zyskowność detalu nawet o 59 proc. – czytamy w raporcie Business Insider „AI in e-commerce”.
Głównym wyzwaniem detalistów jest obecnie znalezienie sposobów na konkurowanie z graczami online, takimi jak Amazon. Wiele sieci stara się wyróżnić poprzez wysoki stopień personalizacji doświadczenia zakupowego, w którym konsument będzie mógł cieszyć jednocześnie zaletami zakupów stacjonarnych i wygodą zakupów online.
Detaliści online personalizują interakcje z klientami, wykorzystując technologie Sztucznej Inteligencji, która pozwala dostosowywać ofertę ściśle do potrzeb użytkowników i coraz częściej pozwala wyszukiwać i oceniać produkty za pośrednictwem komunikacji głosowej. W ich ślady idą sieci stacjonarne, często osiągając już podobny poziom personalizacji.
Duże sieci napotykają przy tym na trudne do pokonania bariery. Duże sieci ze względów strukturalnych i organizacyjnych mają trudności z gromadzeniem i przetwarzaniem ogromnych ilości danych, co jest niezbędne do sprawnego funkcjonowania technologii AI. Dlatego wielu detalistów decyduje się na współpracę z firmami technologicznymi, co pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu i środków niezbędnych do wypracowania własnych narzędzi.
Według danych Boston Consulting Group, detaliści wykorzystujący technologię AI do personalizacji doświadczenia zakupowego konsumentów zwiększają sprzedaż w tempie 6 do 10 proc., czyli dwa-trzy razy szybciej niż inne sieci. Z kolei z obliczeń firmy Accenture wynika, że w perspektywie 2035 r. personalizacja zwiększy rentowność sprzedaży detalicznej i hurtowej o 59 proc.
Raport Business Insider Intelligence dokonuje przeglądu różnych zastosowań AI w detalu, rozważa związane z tym wyzwania techniczne i organizacyjne, a także analizuje wady i zalety różnych strategii wdrażania AI w firmach handlowych.
29