25.06.2014/13:32

Szybki obiad z Bonety

Kilka lat temu wydawało się, że mrożone dania gotowe to jedna z bardziej perspektywicznych kategorii FMCG. Rzeczywistość okazała się inna, ale producenci nie składają broni. W znacznej mierze za to, jak sprzedają się takie produkty, odpowiadają detaliści.

W ub.r. Polacy wydali na dania gotowe 1,15 mld zł, czyli tyle samo, co w 2012 roku – wynika z danych Euromonitor International. Producenci przyznają, że ubiegły rok nie należał do najlepszych i wspominają o krótkotrwałej stagnacji.

Jednakże, gdy firma jest umiejętnie zarządzana i ma odpowiednio skomponowane portfolio, to nawet w trudniejszych czasach można notować wzrosty. Przykładem choćby specjalizujące się w pierogach Jawo: – Mimo niesprzyjającej koniunktury, udało nam się uzyskać wzrost, co przełożyło się na udziały rynkowe, a marka Jawo jest liderem segmentu mączno­‑ziemniaczanych dań mrożonych – informuje Emil Dzianok, dyrektor handlowy w Jawo.

Niewykluczone, że najgorsze mrożonki mają już za sobą. Producenci przekonują, że najnowsze dane sprzedażowe są dość optymistyczne. – Pierwszy kwartał br. pokazał, że tendencja powoli się odwraca – ocenia Krzysztof Kleinschmidt, dyrektor fabryki Limito. Po niedawnym odświeżeniu opakowania lasagne z łososiem i szpinakiem firma pracuje nad kolejnymi nowościami. Z prognoz Euromonitora wynika, że w tym roku kategoria odnotuje niewielki wzrost, a jej wartość wyniesie 1,16 mld zł.

Pizza w każdej zamrażarce

Dane Nielsena za okres od lutego 2013 roku do stycznia br. pokazują, że większość segmentów dań gotowych odnotowała spadki. Do wyjątków należała mrożona pizza, której sprzedaż wzrosła o blisko jedną czwartą. W ub.r. na pizzę wydaliśmy blisko 253 mln zł. Liderem segmentu jest Dr. Oetker, właściciel marek Guseppe, Rigga i Ristorante. Jeśli chodzi o lokalizację sprzedaży, rozkłada się ona mniej więcej po równo: po jednej trzeciej przypada na małe i średnie sklepy, super­‑ i hipermarkety oraz na dyskonty. Rośnie znaczenie sklepów osiedlowych.

Z danych Nielsena wynika, że niewielki wzrost odnotowały mrożone frytki, segment wart prawie 193 mln zł. Znacznie słabiej radzą sobie zapiekanki (spadek na poziomie 17 proc.), na które rocznie Polacy przeznaczają zaledwie 40 mln zł. – Spadek kategorii mrożonych dań gotowych mógł wynikać z pojawienia się podobnych, ale schłodzonych produktów. Są one lepiej eksponowane, ponieważ znajdują się w otwartych lodówkach – zauważa Krzysztof Kleinschmidt.

Jedną z przyczyn, dla których mrożonki radzą sobie słabo, jest ograniczona powierzchnia ekspozycyjna. Innymi słowy, w bonetach chłodniczych jest ciasno. A żeby zarabiać więcej, zwykle trzeba rozszerzyć ofertę.

Najbezpieczniej jest zacząć od pizzy, pamiętając, że jest ona szczególnie chętnie kupowana w weekendy. Ponieważ to ulubione danie młodzieży, duży wybór powinny mieć zwłaszcza placówki działające w okolicach uczelni i akademików.

Ile mięsa w pierogach?

Mimo programów edukacyjnych, wciąż wiele osób nie czyta etykiet. – Zachęcamy do tego od dawna. Mam wrażenie, że konsumenci dzielą się dziś na czytających etykiety oraz czytających cenówki – ironizuje Emil Dzianok. – Pierogi z mięsem mogą nie mieć w składzie mięsa, byle ich cena była atrakcyjna – ubolewa.

– Jest grupa klientów, którzy na pierwszym miejscu stawiają jakość i mają świadomość, że ona kosztuje – mówi Krzysztof Kleinschmidt. Dlatego placówki, w miejscach gdzie mieszkają bogatsi klienci, powinny skupić się na ofercie premium. Nie należy też ulegać stereotypom. – W przypadku Jawo dobrze rotują uszka z mięsem. Wbrew pozorom sprzedają się nie tylko w okresie przedświątecznym – podaje przykład Emil Dzianok. Ważnym produktem w portfolio producenta są pierogi, zwłaszcza ruskie i z mięsem.

Czy detalista powinien być strażnikiem cen mrożonych dań gotowych? – Zachowania konsumenckie pokazują, że powyżej określonej ceny produkt słabiej się sprzedaje. Jednocześnie wiadomo, że wartość koszyka zakupowego nie maleje, co oznacza, że wydatki przechodzą na inne kategorie – mówi Krzysztof Kleinschmidt.
Zdaniem detalistów w przypadku mrożonych pizz cena może przekraczać 8 zł, ale powyżej 9 zł produkty te rotują już wyraźnie gorzej.

101_separator



W meksykańskim klimacie

Dania gotowe na bazie warzyw opanowały około 4 proc. kategorii mrożonych warzyw i owoców, która na przestrzeni ostatniego roku spowolniła. Spowodowane jest to rosnącą tendencją konsumentów do oszczędzania i ograniczeniem wydatków na wyroby z tego segmentu. Najlepiej sprzedającym się daniem gotowym w naszej ofercie jest Danie Meksykańskie. Jako firma dbamy o poszerzenie dostępności produktów, a także edukujemy konsumentów na temat zalet mrożonek.

101_separator

Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (136) Czerwiec - Lipiec 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.