25.06.2013/22:22

Tak pachną zakupy

Umiejętnie dobrane bodźce dźwiękowe, zapachowe i wizualne mogą wpływać na decyzje konsumentów, którzy łatwiej zapamiętują sklep i częściej do niego wracają.

Badania przeprowadzone przez firmę Mood Poland pokazują, że dwie trzecie decyzji zakupowych konsumenci podejmują w punkcie handlowym. Jednocześnie ponad połowa klientów skłonna jest dłużej zostać w sklepie, którego atmosfera im odpowiada, i chętnie do niego wraca. To pokazuje, jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny.
Zdaniem specjalistów Mood Poland największą moc oddziaływania ma muzyka. Utwory odpowiednio dobrane do charakteru lokalu, typu klientów, a nawet pory roku przekładają się na decyzje konsumentów. Oddziaływanie na zmysł słuchu wzmacnia postrzeganie marki i wpływa na klimat pomieszczenia. Muzyka powinna nie tylko współgrać z otoczeniem i kolorystyką sali sprzedaży, lecz także relaksować klientów i wspomagać personel w pracy. Wszystko warto poprzedzić profesjonalnymi testami, które pozwolą dobrać repertuar. Inna muzyka będzie dobra dla gwarnego centrum handlowego, a inna dla osiedlowego sklepu spożywczego. Chodzi o różne profile klientów a także grupy docelowe i ruch klientów.

Istotną kwestią jest zapewnienie odpowiedniej akustyki w lokalu. Dla przykładu, w aptece chodzi o to, aby przy okienku muzyka nie była zbyt głośna, co sprzyjać będzie komunikacji pomiędzy kupującym a sprzedającym. Nieco dalej dźwięki powinny być głośniejsze, aby relaksować ludzi stojących w kolejce. Są to tzw. kurtyny dźwiękowe.
W budowaniu atmosfery miejsca pomagają także zapachy, które – według amerykańskiego Instytutu Zmysłu Węchu (Sense of Smell Institute) – zapamiętywane są lepiej niż obraz. Zapach to czynnik wpływający na ocenę wrażeń wyniesionych ze sklepu. Wystarczy sobie przypomnieć, jak pozytywnie działa na nas aromat ciepłego pieczywa, który niesie się po dużym markecie. Kojarzy się z czymś przyjemnym, domowym – dlatego chętniej odwiedzamy sklep sam wypiekający chleb. Pomyślmy, jak będzie działał zapach pinacolady czy też mojito w salonie, w którym sprzedawane są oferty wycieczkowe...

Wyróżnia się kilka typów aromatów, m.in. wspierające sprzedaż, harmonizujące, przedłużające pobyt w lokalu, lub też zapachy poprawiające koncentrację i samopoczucie pracowników (stosowane także często w korporacjach). Umiejętnie dobrana mieszanka zapachowa może również niwelować stres oczekujących w kolejce.
Doskonałym sposobem na przekazywanie informacji klientom są ekrany wizualizacyjne, które montuje się w widocznych miejscach. Pozwalają one na szybką komunikację i łatwe dotarcie. Zarządzanie ekranem z poziomu komputera pozwala rozpocząć lub zakończyć emitowanie treści w dowolnym momencie. Prezentacja komunikatów, serwisu informacyjnego, poradników, aktualnych promocji – to tylko niektóre z opcji.

Podsumowując, skuteczność marketingu sensorycznego zależy od zmysłów człowieka. Aby uzyskać pożądany efekt, należy więc obserwować reakcje klientów. 



(AU)

Artykuł powstał na podstawie danych Mood Poland

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (126) Czerwiec - Lipiec 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.