24.07.2020/14:11

Tesco sprzedało 20 proc. stacji paliw. Poza tym statystyki są stabilne, ale czeka nas rewolucja

Czy sytuację, która rozgrywa się obecnie na polskim rynku paliwowym można określić jako ciszę przed burzą? Przekonamy się o tym już w najbliższych miesiącach, kiedy PKN Orlen zacznie spełniać warunki Komisji Europejskiej co do pozbycia się stacji Lotosu, a w nieco mniejszej skali – Tesco wycofa się z Polski.

Rynek stacji paliw w tej chwili wygląda na wyjątkowo stabilny, przynajmniej jeśli chodzi o liczbę stacji. Sieci wprowadzają intensywne zmiany w zakresie oferty detalicznej, na skutek pandemii Covid-19 następują wahania w zakresie popytu na paliwa płynne, ale liczba stacji w poszczególnych kategoriach zmienia się w niewielkim zakresie. 

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego opublikowała statystyki stacji benzynowych na koniec czerwca 2020 r. Szacowana przez organizację liczba tych placówek pod koniec pierwszego półrocza br. wynosiła 7681 stacji i była tylko o 0,69 proc. wyższa niż w grudniu 2019 r. 

Nieznacznie (o 0,44 proc.) zmalała liczba stacji, których operatorem jest PKN Orlen – z 1800 na koniec grudnia 2019 r. do 1792 na koniec marca 2020 r. Liczba stacji Lotosu pozostała na tym samym poziomie i wynosiła 506 placówek. Koncerny zagraniczne zyskały 17 stacji, co oznacza wzrost o 1,10 proc. (z 1543 do 1560).

Największe wahania procentowe możemy obserwować w sieciach stacji przysklepowych, których ubyło 3 proc. za sprawą sprzedaży 6 stacji paliw Tesco. W skali rynku paliwowego jest to jednak mało znacząca zmiana, bo udział wszystkich stacji przysklepowych wynosi zaledwie około 2,5 proc. w całej bazie stacji w Polsce.

Następne statystyki POPiHN mogą wyglądać już zupełnie inaczej. Planowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen wywoła przetasowania sił na polskim rynku. Komisja Europejska oczekuje od Orlenu wprawdzie sprzedaży 389 stacji detalicznych w Polsce, czyli około 80 proc. sieci Lotos, ale po tej fuzji PKN Orlen będzie miał około 1900 stacji, czyli prawie co czwartą tego typu placówek.

W mikroskali, czyli na rynku stacji przysklepowych również nastąpią przetasowania. Sieć Tesco przez ostatnie 6 miesięcy już pozbyła się 6 placówek, a docelowo zostało jej do sprzedaży jeszcze 23. Z tej sumy 13 kupi Netto razem z hipermarketami i supermarketami.

Tesco nie zostawi sobie około 10 stacji. Te placówki również są przeznaczone do sprzedaży lub zamknięcia, bo brytyjska sieć chce całkowicie opuścić nasz kraj. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że Netto też nie będzie chciało zarządzać stacjami paliw, bo sieć nie ma takiego doświadczenia ani w Polsce, ani za granicą.

Stacje paliw w Polsce w latach 2018-2020, (dane: POPiHN)

 

 

 
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także