19.08.2014/22:00

Tłuste miesiące dla producentów czekolady

Firmy z branży słodyczowej sezon jesienny rozpoczynają już latem. Pierwsze duże ekspozycje przypominające o powrocie do szkoły pojawiły się na przełomie lipca i sierpnia. Im bliżej września, tym więcej czekoladowych nowości i promocji.

Wzory etykiet, cenniki, katalogi, materiały POS, budżety marketingowe – w firmach produkujących słodycze to wszystko było dopięte na ostatni guzik już wczesną wiosną. A decyzje o tym, jakiego rodzaju wyroby będą składać się na tegoroczną jesienno­‑świąteczną kolekcję, zapadły jeszcze przed ubiegłorocznym Bożym Narodzeniem.

Czwarty kwartał jest najlepszym dla branży czekoladowej. Z danych Nielsena udostępnionych przez firmę Mars Polska wynika, że aż jedna trzecia sprzedaży całej kategorii przypada właśnie na trzy ostatnie miesiące roku. Mariusz Jaroszewski podkreśla przy tym, że ostatnio widać pewne (na poziomie 2­‑3 pp.) przesunięcie do kwartału trzeciego. – Aktywności takie jak właśnie „powrót do szkoły” powodują wzrost sprzedaży czekolady w okresie wczesnojesiennym – wyjaśnia ekspert z Mars Polska.

Przedstawiciele producentów przyznają bowiem zgodnie, że z każdym rokiem kolekcja świąteczna trafia do handlu coraz wcześniej. Z perspektywy mniejszych sklepów nie jest to tak bardzo widoczne, ale z perspektywy dyskontów i sieci wielkopowierzchniowych, które prześcigają się w jak najwcześniejszym wystawianiu takiej oferty, już tak. Trend odczuwają również producenci, którzy muszą dostosować się do oczekiwań handlowców. – Jeszcze kilka lat temu momentem granicznym było Wszystkich Świętych, kiedy to od 2 listopada następowała wymiana ekspozycji zniczy na produkty bożonarodzeniowe. Dziś coraz częściej stoją one w sklepach w tym samym czasie, a przysłowiowego Mikołaja z czekolady w wielu sklepach można kupić już w październiku – zauważa Mariusz Jaroszewski z Mars Polska. Podkreśla, że o ile trudno oczekiwać, by wczesną jesienią klienci masowo wykupywali produkty z typowo świątecznym designem, o tyle w okresach wzmożonego ruchu zawsze opłaci się promowanie słodyczy impulsowych.

To, kiedy na półce ze słodyczami należy zwiększyć obecność słodyczy czekoladowych, zależy od pogody. A ta bywa nieprzewidywalna – wrzesień może upłynąć pod znakiem upałów albo przywitać nas jesienną aurą. Dlatego, choć do końca wakacji zostało jeszcze kilka tygodni, już teraz warto sprawdzić, jak wiodący producenci przygotowali się do nowego sezonu. Prędzej czy później trzeba będzie złożyć „jesienne” zamówienia.


Jesienią pamiętaj o słodyczach impulsowych

Batony i wafle to doskonała przekąska na jesienne dni, dlatego w tym czasie nie zapominajmy o kategorii słodyczy impulsowych. Jesienią na półkach sklepowych pojawi się rewolucyjna nowość  – KIT KAT CHUNKY Double Caramel. To wyjątkowy wariant wzbogacony o karmel o dwóch różnych konsystencjach. Dwie połówki – każda inna! W jednej części karmel jest kremowy, a w drugiej – chrupiący. Obie równie pyszne. Dodatkowo ulepszyliśmy recepturę mlecznej czekolady we wszystkich batonach KIT KAT CHUNKY – od teraz jest jeszcze bardziej kremowa! Życzymy smacznych jesiennych przerw z marką KIT KAT.

Magdalena Mączyńska, Brand PR Specialist, Nestlé Polska


Millano
Jak zapowiada Julita Mrówczyńska z działu marketingu Millano, firma przygotowała uniwersalne produkty o charakterze podarunkowym oraz osobną linię bożonarodzeniową. Marka tabliczek Delicadore powiększyła się o dwa nowe nadziewane smaki: waniliowy oraz orzechowy z karmelizowanymi kawałkami orzechów. W ramach brandu Delicadore do sprzedaży trafi także linia cienkich czekolad 100 g, wśród których wyróżnia się wariant o smaku kremu katalońskiego. Do portfolio dołączy ponadto nowa marka czekolad napowietrzonych – Airia. Do pierwszego smaku, mlecznego, dołączą niebawem kolejne.


Mondelez Polska

Urszula Czerniawska z Mondelez Polska informuje, że firma przygotowała na jesień dwie nowości w obrębie tabliczek 100 g. Pierwsza to Milka LU z dodatkiem herbatników LU, a druga Milka TUC – nietypowe połączenie czekolady ze słonymi krakersami TUC.  Producent zapowiada, że zaskoczy konsumentów także kształtem nowych tabliczek, niespotykanym dotąd na polskim rynku. We wrześniu ruszy ponadto promocja konsumencka, nagrodami będą pobyty w górach w trakcie ferii zimowych. Do wygrania będzie 100 podwójnych wyjazdów oraz 500 par śnieżnych superślizgaczy. W promocji będą brały udział wszystkie produkty marki Milka.


LOTTE Wedel

Firma szykuje innowację w kategorii tabliczek – KarmeLOVE. To pierwsza nie nadziewana, lecz pełna, biała czekolada karmelowa. Jak opowiada Magdalena Kołodziejska, rzeczniczka LOTTE Wedel, tabliczki dostępne będą w trzech wersjach (90 g): pełna, ze słonymi orzeszkami oraz z ciasteczkami. W takiej samej karmelowej odsłonie pojawi się także Ptasie Mleczko. Do portfolio dużych tabliczek nadziewanych o smaku popularnych deserów dołączy nowy, czwarty już wariant: czekolada mleczna inspirowana deserem brownie. Niedawno na rynek trafiła nowa przekąska – skierowany do dzieci i młodzieży CzekoWafel w dwóch gramaturach (38 i 50 g). We wrześniu rozpocznie się promocja pod hasłem „Wedlomania” z atrakcyjnymi nagrodami. Akcja potrwa do listopada, a na grudzień producent szykuje jej specjalną odsłonę.


Wawel

Jesienne nowości zdominowały czekolady. Wawel proponuje deserowe czekolady premium, o charakterystycznej smukłej linii, cieńszej od standardowych tabliczek. Dostępne będą w trzech wariantach: żurawina, jagoda oraz wiśnia z chili. Uzupełnieniem czekoladowej palety będzie: klasyczna czekolada deserowa o 43-proc. zawartości kakao i nowe tabliczki nadziewane – Karmelowa oraz Jagodowa. Nowości będą wspierane zarówno w placówkach wielkopowierzchniowych, jak i w mniejszych sklepach. Wsparcie reklamowe otrzymają także topowe marki: Michałki, Trio – Malaga, Tiki Taki i Kasztanki oraz czekolady. Firma przypomni też konsumentom o marce Danusia.


Mars Polska

Firma przygotowała specjalną propozycję M&M’s z pudełkiem śniadaniowym. U progu jesieni zapowiadane są promocje produktów do dzielenia się: pralin Snickers, Twix i Mars w formacie 260 g miniatures oraz małych batoników w torebkach 170 g. Mariusz Jaroszewski z firmy zapowiada, że tradycyjnie już Mars będzie wspierać marketingowo swoje trzy kluczowe marki batonów: Snickers, Twix i Mars, a także draże M&M’s, podkreślając mocno ich czekoladowy smak.


Vobro

Po raz pierwszy firma przygotowała produkty z okazjonalną szatą graficzną z okazji Dnia Nauczyciela. Oferta obejmuje wiśnie w likierze zamknięte w bombonierce CherryParadise, oraz ExcellentPralines – połączenie pralin Frutti di Mare i Love&Cherry. Z produktów skierowanych do dzieci warto wymienić praliny DeciDella oraz Lovini w mlecznej czekoladzie z owocowymi nadzieniami. Zapowiedzią bogatej oferty bożonarodzeniowej są m.in. bombonierki Fiorella, Cherry Passion, Hazel Hills, Sweet Roses i Chocolate Roses z wizerunkiem Mikołaja. Będzie też nowa linia plastikowych figurek. Producent zapowiada, że we wrześniu wprowadzi na rynek swoje cukierki i czekoladki w nowych formatach.


Dr Gerard

Od lipca aż do wyczerpania zapasów pod hasłem „Kasa z ciacha Dr Gerard” trwa ogólnopolska loteria z nagrodami pieniężnymi. Objęte są nią niemal wszystkie ciastka producenta, m.in. Pryncypałki, Mafijne, Alusie, Jaśki i Pałeczka Kremowa. Zasady loterii są bardzo proste – aby wziąć udział w akcji, należy kupić jeden ze specjalnie oznakowanych produktów Dr Gerarda. Nagrody w postaci banknotów w różnej wielkości nominałach ukryte są w paczkach. Pula nagród wynosi 300 000 zł. W promocji nie biorą udziału ciastka w opakowaniach impulsowych.


Bahlsen Polska

Przez cały sierpień firma promuje Galicyjski Młyn, nowość marki Krakuski. To ciastka wypiekane z mąki pełnoziarnistej, z dodatkiem orkiszu i płatków owsianych. Dostępne w trzech smakach: kakao, orzechy i czekolada oraz żurawina. W internecie pojawił się już spot reklamowy oraz bannery. Nowa submarka ma swojego brand hero. Jak zapowiada Agnieszka Prusaczyk będzie to Zbożydar. Do końca sierpnia trwać będzie promocja marki Leibniz, w której konsumenci mogą wygrać samochód Skoda Citigo oraz kampania telewizyjna marki HIT.


Celpol

Jesienią producent będzie promował ciastka nadziewane – w czekoladzie, z polewami itp. Silne wsparcie marketingowe otrzymają m.in. Krówki, Karmelowe i Tiramisu, sprzedawane na wagę oraz w opakowaniach 200 g. Firma zmieniła opakowania Krówek z kremem śmietankowo­‑czekoladowym – od września będą one dostępne w nowoczesnych funkcjonalnych opakowaniach z wyróżniającą się grafiką.


Terravita

Nowością będzie limitowana seria gorzkich czekolad Terravita z owocowymi dodatkami. Producent planuje też promocje na wybrane linie produktów. Na Boże Narodzenie przygotował kolekcję czekoladowych słodyczy, która uatrakcyjni ofertę figurek i czekolad.



(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (137) Sierpień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.