26.01.2017/06:09

TOP 250 największych sieci handlowych na świecie - raport Global Powers of Retailing 2017

Walmart wciąż światowym liderem, z przychodem ponad 482 mld USD. Druga na podium Costco Wholesale Corporation i już „tylko” niespełna 117 mld USD. Spośród firm europejskich w pierwszej „10” Schwarz Group (Lidl, Kaufland), Carrefour, Aldi i Tesco. Amazon po raz pierwszy w Top 10 światowego detalu. Firma Deloitte opublikowała właśnie 20 edycję raportu Global Powers of Retailing 2017.

Cztery największe koncerny detaliczne utrzymały swoje pozycje sprzed roku. W rankingu najbardziej przeskoczyła do góry amerykańska firma Walgreens Boots Alliance – aż o 5 pozycji. O cztery miejsca spadło Tesco, obecnie dopiero na 9. miejscu. Spośród firm z Europy w pierwszej dziesiątce znalazła się Grupa Schwarz (m.in. Lidl i Kaufland) – miejsce 4. z przychodem blisko 95 mld USD. Miejsce 7. zajął francuski Carrefour z przychodem ponad 84,8 mld USD, tuż za nim uplasował się Aldi – przychód szacowany to 82,1mld USD, a na pozycji 9. jest Tesco z przychodem nieco ponad 81 mld USD. W rankingu po raz pierwszy znalazł się gigant internetowy Amazon z przychodem ponad 79,2 mld USD.

Łącznie czołowa dziesiątka największych detalistów świata osiągnęła przychody rzędu 1308 mld USD. Cała objęta rankingiem grupa TOP 250 wypracowała sprzedaż na poziomie 4308 mld USD, zatem czołowa dziesiątka zgarnęła aż ponad 30% przychodów całej czołówki światowego handlu detalicznego.

źródło: Deloitte.

Opis zawartości tabeli:

  • kolumna 1 – miejsce w rankingu
  • kolumna 2 – o ile miejsc w górę/w dół rankingu
  • kolumna 3 – nazwa firmy
  • kolumna 4 – kraj pochodzenia
  • kolumna 5 – przychód ze sprzedaży detalicznej w roku fiskalnym 2015 (w mln USD)
  • kolumna 5 – wzrost przychodów r/r
  • kolumna 6 – zysk netto
  • kolumna 7 – zwrot z aktywów
  • kolumna 8 – przychód ze sprzedaży detalicznej CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu)
  • kolumna 9 – w ilu krajach operuje firma
  • kolumna 10 – procent przychodu z operacji zagranicznych

Spośród europejskich sieci detalicznych warto wymienić jeszcze firmy, które zajęły dalsze pozycje w rankingu – na marginesie zauważyć trzeba, że choć w zestawieniu TOP 250 są sieci handlowe z takich krajów, jak Chorwacja, Szwecja czy Finlandia, to nie ma tam ani jednej firmy polskiej.

13. Metro AG – Niemcy – z przychodem 68,066 mln USD

16. Auchan Holding SA – Francja – z przychodem 59,050 mln USD

18. Edeka Group – Niemcy – z przychodem 52,477 mln USD

22. Rewe Combine – Niemcy – z przychodem 43,607 mln USD

26. Centres Distributeurs E. Leclerc – Francja – z przychodem szacunkowym 39,277 mln USD

28. J Sainsbury PLC – Wielka Brytania – z przychodem 35,100 mln USD

40. WM Morrison Supermarkets PLC – Wielka Brytania – z przychodem 24,551 mln USD

48. Mercadona, S.A. - Hiszpania – z przychodem 21,171 mln USD

49. Système U, Centrale Nationale – Francja – z przychodem szacowanym 20,694 mln USD

58. Marks and Spencer Group PLC – Wielka Brytania – z przychodem 15,923 mln USD

64. Jerónimo Martins S.A. - Portugalia – z przychodem 15,249 mln USD

71 X5 Retail Group N.V. – Rosja – z przychodem 13,378 mln USD

Przeczytaj także: Global Powers of Retailing – globalna prognoza gospodarcza

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • sieciak 26.01.2017

    Nasi powinni dostać dodatkowe punkty za pochodzenie!

  • 5555 26.01.2017

    Jak to nie ma polskich sieci ?
    Przecież jest nasza duma narodowa - Biedronka - 64 pozycja.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.