06.04.2017/12:19

Top10 największych hurtowni klubowych i C&C na świecie

Planet Retail sporządził najnowszy ranking największych firm dystrybucyjnych świata. Hurt wciąż dobrze się rozwija, nawet na silnie konkurencyjnym rynku Europy Zachodniej, gdzie osiągnięty już został punkt nasycenia. Hurtownie “klubowe”, takie jak Costco, obsługują wyłącznie klientów posiadających karty członkowskie.

Firmy z Europy Zachodniej próbują znaleźć nowe pola ekspansji, koncentrując się na działalności międzynarodowej, głównie w Azji, gdzie wciąż jeszcze potencjał wzrostowy jest duży. Aby przetrwać na rynkach rozwiniętych, hurtownie cash&carry testują różne rozwiązania, które ożywią ten nieco ospały format. Grupa Metro wprowadza koncept premium Cash&carry w Nurembergu i innych mniejszych miejscowościach. Większość firm odchodzi od konceptu wszystko-dla-wszystkich i stara się różnicować ofertę poszczególnych placówek, w zależności od uwarunkowań lokalnych. Dodatkowy potencjał wzrostu tkwi w obsłudze dystrybucyjnej segmentu gastronomicznego – zauważa Planet Retail.

Inne pomysły na znalezienie ścieżek wzrostu polegają na budowaniu franczyzowych sieci sklepów convenience i osiedlowych. W Europie Środkowej i Wschodniej postępuje tak Grupa Metro – właściciel min. Makro C&C. Współpraca franczyzowa jest korzystna dla hurtowników, ale także dla drobnego handlu, który dzięki niej może konkurować z dyskontami. Przykładem powodzenia takiego modelu współpracy jest Eurocash, największy w Polsce operator franczyzy.

W górnej połowie rankingu Top 10 Planet Retail znów dominują gracze amerykańscy, którzy stosują strategie wzrostu zarówno na rynkach krajowych, jak i zagranicznych. Liderem jest Costco, specjalizujące się w prowadzeniu magazynów hurtowych dla klubowiczów. Tuż za nim jest hurtowy format Walmarta Sam's Club. Firmy ostro ze sobą rywalizują, a w IV kwartale 2016 r. Costco po raz pierwszy zdołało nadrobić dystans wydajności, jaki dzielił firmę od konkurenta.

W kategorii cash&carry bezdyskusyjnym liderem jest Metro Group, na trzecim miejscu w ogólnym rankingu. Najszybciej rośnie za to francuski Carrefour, który wprowadza swój udany format Atacadão do Ameryki Łacińskiej.

Ogłoszona w styczniu fuzja Tesco z Bookerem wstrząsnęła brytyjską branżą spożywczą. Po połączeniu obu biznesów efekt synergii mógłby przynieść korzyści rzędu blisko 200 mln funtów.

Czynniki sprzyjające wzrostowi.

  • Nowe koncepty premium są dobrze przyjmowane przez klientów
  • Urbanizacja sprzyja rozwojowi małych hurtowniach w centrach mniejszych miejscowości
  • Rynki wschodzące są atrakcyjne dla dystrybutorów, ponieważ funkcjonuje na nich duża liczba niewielkich sklepów.
  • Detaliści oszczędzają czas, co sprzyja hurtowi serwisowemu
  • Rośnie znaczenie franczyzy detalicznej
  • Silne marki własne sprzyjają dystrybutorom

Czynniki spowalniające wzrost.

  • Popyt na formaty premium oznacza wyższe koszty
  • Nasycenie dojrzałych rynków, jak w Europie Zachodniej
  • Potrzebne są nowe strategie jako odpowiedź na rosnącą siłę dyskontów – szerszy asortyment, więcej produktów markowych, nowe inicjatywy w zakresie serwisu
  • Cały kanał wlecze się w ogonie, jeśli chodzi o rozwój e-commerce
Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Kasia 10.04.2017

    Eurocash w tym roku mocno skoczy w górę

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.