26.03.2017/22:56

Top10 – największych sieci dyskontowych 2017 r. Biedronka na miejscu ...

Planet Retail opracował najnowszy ranking największych światowych sieci dyskontowych. To dziś najszybciej rosnący kanał sprzedaży artykułów spożywczych. Ekspansji geograficznej towarzyszy silny organiczny wzrost sprzedaży.

Fundamenty przyszłego wzrostu dyskontów są zdrowe, dzięki pozytywnemu nastawieniu konsumentów, pojawiającym się nowym szansom rynkowym oraz potencjałowi sieci korzystających z rosnącej skali przychodów. Dostawcy zainteresowani skokowym wzrostem sprzedaży uważają ten kanał za szczególnie atrakcyjny, choć wymaga on specyficznych rozwiązań i kompetencji.

Zmienność gospodarcza i niepewność konsumencka spowodowały wzrost znaczenia niskich cen. Dotyczy to całej Półkuli Zachodniej. Niskokosztowy model działania dyskontów pozwala skutecznie oferować towary dobrej jakości, ale w niskiej cenie. Dlatego dyskonty rozwijają się znacznie szybciej od pozostałych formatów stacjonarnych. Zdaniem Planet Retail ten trend będzie trwały, według prognoz do 2021 r. utrzyma się tempo wzrostu na poziomie 5,1% rocznie.

Na czele stawki są dwie najbardziej umiędzynarodowione firmy, Aldi i Grupa Schwarz. Obie w ostatnich dekadach inwestowały w rozwój geograficzny, korzystając na efekcie skali. Pozostała część rankingu Top 10 to głównie sieci spożywcze wywodzące się z Europy, a także sieci z amerykańskiego segmentu “dollar store”.

Jak informowały wiadomoscihandlowe.pl obecnie Grupa Schwarz rozpoczyna ekspansję w Stanach Zjednoczonych. Także w Europie koncern rozwija się szybko, agresywniej niż Aldi, wkrótce ma więc szanse stać się liderem zestawienia (dane z tabeli nie obejmują formatu supermarketów – Kaufland z Grupy Schwarz oraz Trader Joe's z Aldi Nord).

Poza Aldim i Lidlem największe europejskie sieci dyskontowe to Netto firmy Edeka, Penny należące do Rewe oraz Biedronka, JM Polska. Te marki konkurują ze sobą na względnie dojrzałych rynkach Europy Centralnej, w tym Niemiec, tymczasem – zdaniem Planet Retail – największy potencjał wzrostu ma hiszpański detalista DIA, który korzysta na zdrowieniu gospodarki Hiszpanii i prowadzi aktywną ekspansję w Ameryce Południowej – Argentynie, Brazylii i Paragwaju.

Największy światowy detalista Walmart ledwo się mieści w czołowej dziesiątce dyskonterów, głównie dzięki postępom jakie robi w Meksyku należący do firmy baner Bodega Aurrera. Ekspansja międzynarodowa pomogła wielu operatorom znaleźć się w światowej czołówce, ważne jednak były także inne czynniki makroekonomiczne i społeczne.

Czynniki rozwoju kanału dyskontów

Do czynników sprzyjających rozwojowi dyskontów zaliczyć należy niepewność klasy średniej, oszczędzającej na codziennych zakupach. Drugi czynnik to urbanizacja, faworyzująca sklepy położone blisko miejsca zamieszkania. Dobrym, naturalnym środowiskiem dla dyskonterów są rynki wschoddzące. Z kolei utrzymaniu niskokosztowego modelu sprzyja powstawanie ponadgranicznych łańcuchów dostaw, szczególnie w ramach Strefy Schengen. Dyskontom sprzyja wreszcie także relatywna słabość innych formatów stacjonarnych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.