20.06.2018/13:01

Trzy kluczowe trendy, które zmieniają krajobraz współczesnego detalu [RAPORT]

W ostatnich latach handel detaliczny zmienia się szybciej i głębiej, niż kiedykolwiek wcześniej. Nie tylko za sprawą nowych technologii, ale także zmian w prawie, otoczeniu gospodarczym, demografii, a przede wszystkim za sprawą zmieniających się potrzeb i oczekiwań konsumentów. Ta dynamika jest szansą dla firm ze świeżymi pomysłami i nowymi modelami biznesowymi – to wnioski z raportu firmy KPMG „Disruptive influences: Three key trends transforming the face of retail”.

Współczesny konsument oczekuje przede wszystkim dobrej ceny, wygody oraz unikalnego doświadczenia zakupowego. Te trzy trendy zmieniają istniejące rynki na niespotykaną skalę i zmuszają firmy do modyfikacji swoich modeli biznesowych. Ci, którzy na nie nie reagują, bywają ukarani – czasem bardzo surowo. Ci, którzy wychodzą naprzeciw jednemu lub więcej z tych trendów, otrzymują sowitą nagrodę.

Dobra cena (value) zawsze wpływała na zachowania konsumentów – każdy lubi przecież kupować tanio. W ostatnim czasie zmieniło się jednak postrzeganie dobrej ceny przez konsumentów. W kategoriach ekonomicznych termin ten oznacza korzystną relację ceny zakupu do jakości. Jednak na skutek wieloletniej recesji konsumenci zaczęli się koncentrować głównie na tym, by płacić jak najmniej. Spowodowało to rozkwit dyskontów.

Ten trend przyspieszył dzięki technologii. W sklepach online stosunkowo łatwo można porównywać ceny danego produktu, w czym dodatkowo pomagają dedykowane serwisy – „porównywarki”. W rezultacie gruntownie zmieniły się zachowania konsumentów i ich postrzeganie dobrej ceny. Nie oznacza to jednak automatycznej wygranej najtańszych detalistów. Decyzja zakupowa to proces złożony, w grę wchodzą także jakość obsługi, funkcjonalność sklepu internetowego, styl czy wiarygodność sprzedawcy. Choć więc detaliści zorientowani na niską cenę potrafią przyciągnąć uwagę klientów, to jednak stale poprawiają swój wizerunek i starają się uwzględnić także inne czynniki, wpływające na decyzję zakupową.

Wygoda, tak jak dobra cena, od dawna kształtuje oblicze detalu. Dążenie do wygody jest fundamentalną cechą ludzkiej natury, która „od zawsze” kształtowała zachowania zakupowe konsumentów. Wystarczy przypomnieć, że popularna sieć convenience 7-Eleven swój pierwszy sklep uruchomiła w Dallas w Teksasie już w 1927 r.

Za wygodę konsumenci zawsze byli gotowi zapłacić – szczególnie ci najbardziej zabiegani. Doświadczył tego m.in. brytyjskie sprzedawca kanapek Pret a Manger, który w ciągu roku od wprowadzenia na rynek oferty porridżu (popularna wśród Anglików potrawa mleczna, rodzaj owsianki), osiągnął wolumen sprzedaży rzędu 50 tys. kubków tygodniowo. Obecnie jednak znaczenie oferowanie konsumentom wygody szybko zyskuje na znaczeniu. Ludzi są coraz bardziej zabiegani, mają coraz mniej czasu, a skoro czas staje się cennym dobrem, jego oszczędzanie nabiera wartości.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Kam393 21.06.2018

    Czy ktoś z Redakcji sczytał tekst zanim go opublikował? W tekście jest sporo literówek...

  • Mieszko 21.06.2018

    "7-Eleven swój pierwszy sklep uruchomiła w Dallas w Teksasie już w 1027 r."
    Chyba błąd w dacie. Teksasu jeszcze wtedy nie było ...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.