02.07.2020/14:26

TXM Textilmarket ze słabszymi wynikami w 2019 r. niż rok wcześniej

Właściciel sieci sklepów TXM Textilmarket opublikował wyniki finansowe za 2019 r. Przychody firmy będącej w restrukturyzacji wyniosły w ub. r. 223,3 mln zł, wobec 304 mln zł rok wcześniej. Strata w 2019 r. wyniosła 68 mln zł, niemal o 5 mln więcej niż w 2017 r.

Miniony rok był dla Grupy TXM okresem wdrażania programu restrukturyzacyjnego przygotowanego wspólnie z firmą doradczą Ernst & Young.

- W ramach działań biznesowych pierwszym krokiem było wyeliminowanie wszelkich operacji, które powodują wypływ gotówki. W tym obszarze mieści się zamknięcie 78 nierentownych sklepów TXM w Polsce, zakończenie działalności na rynkach zagranicznych oraz dalsza optymalizacja kosztów działalności we wszystkich jej obszarach czyli kosztów sieci  sprzedaży, logistyki, marketingu oraz HQ. Po drugie – kluczowe - konieczne były działania, które spowodują wzrost sprzedaży i marży, a w tym zakresie priorytetowe są zmiany wprowadzone w ofercie asortymentowej w celu jej optymalnego dostosowania do potrzeb grupy docelowej klientów. Wdrażana jest także optymalna alokacja towarów w sieci sklepów. Plan naprawczy zakładający wskazane powyżej punkty został przygotowany przez Zarząd i przez cały 2019 rok był konsekwentnie wdrażany  we wszystkich obszarach. Słuszność wdrażanych zmian znalazła swoje potwierdzenie w wyniku, który stanowi stratę, ale była ona zaplanowana i jest na poziomie EBITDA o ponad 4 mln niższa od zakładanej – napisał do akcjonariuszy Marcin Łużniak, Wiceprezes TXM S.A. w restrukturyzacji.

Razem z wynikami za 2019 r. TXM SA opublikował dane sprzedażowe za pierwszy kwartał 2020 r. Już z kwietniu firma informowała, że powodu ograniczeń w handlu wprowadzonych przez rząd w związku z pandemią koronawirusa, od 11 marca sieć sklepów "notuje drastyczny spadek obrotów". Przez pierwsze trzy miesiące tego roku przychodu osiągnęły poziom 32 mln zł. 

„Wynik tego roku obarczony jest też już lockdown-em jaki miał miejsce przez połowę marca. W efekcie pandemii COVID-19 konieczna była natychmiastowa modyfikacja strategii i dostosowanie jej do bieżącej sytuacji” – podaje TXM. 

- Oceniamy, że we wszystkich trzech obszarach objętych programem naprawczym dotyczących naprawy biznesu, restrukturyzacji zobowiązań handlowych oraz stabilizacji finansowania bankowego zrealizowaliśmy w minionym roku zakładane cele. Trzy ostatnie miesiące spowodowały jednak diametralną zmianę sytuacji. W skali makroekonomicznej skutki wirusa COVID-19 są wyraźnie odczuwalne dla całej gospodarki globalnej, w tym również dla gospodarki w Polsce. Spadek przychodów w trzy dni o 90% i ich powolne odbudowywanie się obrazują skalę wyzwania przed jakim po raz kolejny stanął TXM. Musieliśmy dokonać natychmiastowej modyfikacji strategii krótkoterminowo aby przetrwać oraz długoterminowej aby dostosować się do nowego otoczenia – tłumaczy Marcin Łużniak.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.