12.09.2022/14:00

Unilever wyznacza sobie nowe cele ekologiczne na najbliższe lata. Kierunek – chemia cyrkularna

Koncern Unilever wyznacza sobie nowe cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Koncern chce w najbliższych latach zmodyfikować formulacje wielu środków myjących, odejść od paliw kopalnych w produkcji chemii gospodarczej i zmniejszyć ślad węglowy. Globalny producent środków higieny osobistej i home care postawił na innowacyjny surowiec chemiczny hiszpańskiej firmy – liniowy alkilobenzen nowej generacji, wytwarzany z biomasy.

Liniowe alkilobenzeny (LAB) wykorzystywane są jako półprodukty w produkcji środków powierzchniowo czynnych. Jak dotąd, produkcja surfaktantów (środków powierzchniowo czynnych) opierała się głównie na składnikach pochodzących z paliw kopalnych. Tymczasem hiszpańska firma Cepsa Química stworzyła gamę odnawialnych i biodegradowalnych środków powierzchniowo czynnych, pomagając przejść producentom chemii gospodarczej na gospodarkę obiegu zamkniętego. Jej produkt z rodziny liniowych alkilobenzenów, nazwany NextLab, wytwarzany jest z „zielonego węgla”, odzyskiwanego z biomasy. Unilever jest pierwszą firmą, która kupiła NextLab z myślą o wykorzystaniu go w produkcji na rynkową skalę.

Unilever zastosuje NextLab jako półprodukt do wytwarzania liniowego sulfonianu alkilobenzenu (LAS). Jest to najczęściej używany na świecie syntetyczny środek powierzchniowo czynny, obecny również w produktach z portfolio Unilevera – można go znaleźć w takich środkach czystości jak Cif czy Sunlight.

Surfaktanty są obecne w większości produktów do higieny osobistej, mycia i sprzątania. Odpowiadają za wytwarzanie piany w kontakcie środka myjącego z wodą. Ich działanie rozbija plamy i zawiesza zabrudzenia w wodzie, dzięki czemu można je łatwo usunąć. Często wytwarzane są z paliw kopalnych (ropa naftowa, węgiel) lub z oleju palmowego ze względu na dostępność surowca i jego niską cenę.

Przejście producentów na chemię cyrkularną oznacza konieczność poszukiwania alternatyw dla pozyskiwania surfaktantów ze zrównoważonych i odnawialnych źródeł. Osiągnięcie tego celu będzie oznaczało jednocześnie znaczną redukcję śladu węglowego wielu produktów. Unilever szacuje, że obecnie w produktach home care tej firmy ok. 46 proc. śladu węglowego generowane jest przez surowce i półprodukty użyte w formulacjach, więc zamiana ich na takie pochodzące z surowców odnawialnych zmniejszy ich wpływ na emisję dwutlenku węgla.

Producenci zmierzają w kierunku chemii cyrkularnej na masową skalę

Unilever NextLab (mat. prasowe)

Około 85 proc. zapotrzebowania na węgiel w sektorze surowców chemicznych i ich pochodnych jest nadal pokrywane ze źródeł kopalnych. Cepsa Química w produkcji NextLabu stosuje metodę hybrydową: miesza ze sobą i współprzetwarza zarówno węgiel ze źródeł kopalnych, jak i ze źródeł odnawialnych, tj. z biomasy. Wytwarzanie surfaktantów w ten sposób jest najkorzystniejszą krótkoterminową alternatywą dla produktów pochodzących wyłącznie z węgla kopalnego i stanowi ważny krok w przejściu w produkcji środków czystości z petrochemii na surowce odnawialne.

– Stosując tę metodę, rozpoczynamy proces przejścia od tradycyjnych źródeł surowcowych do odnawialnych alternatyw. Jakość czyszczenia i mycia pozostaje wysoka i odpowiada konsumentom, którzy wybierają nasze marki – mówi Kirsten Tosin, kierownik ds. zakupów w Unilever.

– Jesteśmy zdeterminowani, aby towarzyszyć naszym klientom w ich postępach w opracowywaniu produktów, które będą coraz bardziej przyjazne dla środowiska – mówi Paloma Alonso, dyrektor działu chemicznego w Cepsa Química.

To kolejne przedsięwzięcie Unilevera związane z alternatywnymi surfaktantami. W tym roku firma zainwestowała 120 mln USD w projekt firmy Geno, zorientowany na komercjalizację produkcji środka powierzchniowo czynnego wytwarzanego na bazie mikroorganizmów i cukrów.

Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i do pielęgnacji ciała, który prowadzi sprzedaż na terenie 190 krajów, docierając do 2,5 miliarda konsumentów dziennie. Zatrudnia prawie 150 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2020 r. wyniosły ponad 51 mld euro. Niemal 60 proc. obszaru działań firmy stanowią rynki rozwijające się i wschodzące. Unilever posiada ponad 400 marek obecnych na całym świecie.

Kompas – strategia korporacyjna Unilever (USLP) zakłada:

  • pomoc w ochronie i odbudowie 1,5 miliona hektarów ziemi, lasów i oceanów do 2030 roku
  • zerowa emisja netto z działalności do 2030 roku
  • 100 proc. plastikowych opakowań produktów firmy nadających się do ponownego użycia lub recyklingu lub kompostowania do 2025 roku

Kompas tworzy wartość, napędzając wzrost i zaufanie, eliminując koszty i zmniejszając ryzyko. Marki, wspierające zrównoważone życie rosną o 69 proc. szybciej niż reszta działalności i zapewniły 75 proc. wzrostu firmy.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także