05.08.2016/13:16

Wartość rynku marek własnych wciąż rośnie

Wartość rynku marek własnych w Polsce rośnie systematycznie. Po rekordowym wzroście o 28,7 proc. w 2008 roku, dynamika utrzymuje się, z niewielkimi wahaniami, na zbliżonym poziomie – wskazuje prof. dr hab. Edward Cyrson, ekspert w dziedzinie marketingu międzynarodowego oraz analizy strategicznej.

Wartość rynku marek własnych wyniosła w zeszłym roku prawie 45 mld zł a ich rynkowe udziały wynoszą obecnie około 35 proc. Jak zwraca uwagę dr Tomasz Kopczyński z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, w ciągu kilku lat istotnie zmieniło się postrzeganie marek własnych przez polskich klientów. Nie są już odbierane jako tanie i kiepskiej jakości, ale jako dobry wybór za rozsądne pieniądze.

Według specjalistów rozwój marki własnej produktów żywnościowych będzie przebiegał dwutorowo. Z jednej strony, detaliści będą zwiększać asortyment marek IV generacji oraz koncentrować się na generacji II w tych przypadkach, gdy konkurencja odbywać się będzie za pomocą niskiej ceny.

Edward Cyrson podkreśla, że przyglądając się strategiom różnych sieci, można zauważyć ciekawe zjawisko związane z zarządzaniem markami własnymi. Sieci delikatesowe, takie jak Alma czy Piotr i Paweł, walcząc o klientów z mniej zasobnym portfelem, wprowadziły marki „value for money” – odpowiednio Piotr i Paweł oraz Joy&Food. Z drugiej strony, konkurujący z założenia niską ceną dyskont Lidl wprowadza markę premium, żeby walczyć o bardziej wymagających klientów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.