08.05.2013/11:30

Woda butelkowana górą w małych sklepach

Napoje to, obok papierosów, piwa, wódki i przetworów mlecznych, najważniejsza kategoria produktów konfekcjonowanych, sprzedawana w małych i średnich sklepach. Latem prawie na co piątym paragonie wydawanym przez tego typu placówki znajdują się napoje gazowane, wody, soki, nektary, herbaty mrożone, napoje energetyczne lub izotoniczne.

W niezależnych sklepach spożywczych i tych działających w ramach miękkiej franczyzy najwyższą rotację notują napoje gazowane, które praktycznie przez cały rok odpowiadają za ponad 35 proc. wartości sprzedaży kategorii napojowej. Poza sezonem letnim drugie miejsce w ujęciu wartościowym zajmuje segment soków, nektarów i napojów. W gorących tygodniach na pozycję wicelidera awansuje woda butelkowana.

Zdecydowanym liderem kategorii napojów gazowanych jest Coca­‑Cola. W małych placówkach marka ta wyraźnie wyprzedza Pepsi oraz takich krajowych graczy, jak Hoop, Zbyszko czy Hellena. Z wód butelkowanych (pomijając warianty smakowe) najlepiej sprzedają się produkty marek Żywiec Zdrój, Cisowianka, Muszynianka i Kropla Beskidu. Jeśli chodzi o wody smakowe, wygrywa Żywiec Zdrój Smako­‑Łyk.

Wadowicki Maspex jest liderem segmentu soków, nektarów i napojów niegazowanych. Należą do niego brandy o najwyższej wartości sprzedaży: Tymbark, Kubuś i Caprio. W rankingu relatywnie wysoko plasuje się Frugo – marka reaktywowana przez FoodCare.

W napojach energetycznych rywalizują międzynarodowy Red Bull oraz dwie tańsze marki krajowe: Black z portfolio FoodCare oraz Tiger produkowany przez Maspex. W marcu 2013 roku w sklepach niezależnych i działających w ramach miękkiej franczyzy liderem był Black, a wiceliderem – Red Bull.

Patrząc na łączoną sprzedaż wszystkich segmentów napojów w małych i średnich sklepach, najważniejszymi markami pod względem wartości sprzedaży są: Coca­‑Cola, Żywiec Zdrój, Pepsi, Tymbark, Kubuś oraz Cisowianka.





Wiadomości Handlowe, Nr 5 (125) Maj 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.