13.04.2014/19:37

Wody i napoje funkcjonalne

Za sprawą koncernów światowy rynek wód i napojów funkcjonalnych rozwija się dynamicznie. W Polsce dopiero raczkuje, ale tu czołową rolę odgrywają mniejsi producenci, którzy w tym segmencie widzą szansę na rozwój.

Spadające spożycie napojów gazowanych przyczynia się do zwiększenia zaangażowania koncernów w segmencie napojów kojarzących się ze zdrowiem. Pod koniec ub.r. Coca­‑Cola HBC Polska ruszyła ze sprzedażą znanego na świecie napoju funkcjonalnego Glacéau vitaminwater. Produkty dostępne są w wybranych placówkach w Warszawie i okolicach. Firma kieruje nowość do świadomych konsumentów, dbających o zdrowie, kondycję fizyczną i zbilansowaną dietę. Napoje wytwarzane są z wody źródlanej i zawierają wyłącznie naturalne aromaty. Dzięki zawartości stewii są też mniej kaloryczne. W Polsce marka Glacéau vitaminwater zadebiutowała w czterech wariantach: Essential, Power­‑C, Multi­‑V oraz XXX‑Triple Berry.

Gonimy Zachód
– Choć w Polsce segment wód i napojów funkcjonalnych dopiero się kształtuje, przez co ciężko dokładne określić jego wolumen oraz wartość, coraz więcej konsumentów sięga po takie produkty – uważa Janusz Rubas, dyrektor handlowy w firmie Ustronianka. W opinii naszych rozmówców wody funkcjonalne są w Polsce segmentem mocno opóźnionym w porównaniu z Zachodem, ale mają przed sobą doskonałe perspektywy.
Na tym rynku czołowym graczem jest Ustronianka, która już w 2010 roku wprowadziła do sprzedaży Ustroniankę z Jodem. Firma poszła za ciosem, proponując potem Ustroniankę z Magnezem i Witaminą B6 oraz Ustroniankę z Potasem. Najnowszy wariant to Ustronianka z Wapniem, która wspomaga pracę mięśni, trawienie, przyczynia się do prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz do utrzymania zdrowych kości i zębów.
Ważnym graczem na rynku wód funkcjonalnych są Karlovarské minerální vody, jedna z największych rozlewni wód w Europie Środkowo­‑Wschodniej. Produkowana przez Czechów Magnesia wyróżnia się jedną z najwyższych zawartości naturalnego magnezu na rynku (170 mg/l). Woda z roku na rok notuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży.

Coraz bogatszy wybór
– Wprowadzając na rynek kolejne produkty funkcjonalne Ustronianka zainspirowała inne firmy, które do niedawna nieśmiało przyglądały się temu segmentowi, a w tym roku próbują w nim własnych sił – komentuje Konrad Wiktor, kierownik marketingu w Ustroniance.
W marcu Jurajska wzbogaciła portfolio o dwie wody funkcjonalne. – Jurajska z funkcją to połączenie Naturalnej Wody Mineralnej Jurajska z dodatkami funkcjonalnymi: wapniem pochodzącym z Aquaminu i Magnezem z witaminą B6. Etykiety wyraźnie komunikują korzyści zdrowotne – mówi Aldona Rogulka, brand manager w firmie Jurajska. Aquamin to produkt w 100 proc. naturalny, pochodzący z alg wydobywanych jedynie w trzech miejscach na świecie. Zawierająca go woda przeciwdziała osteoporozie oraz pomaga dbać o zdrowe zęby. – Wyroby funkcjonalne będą cieszyły się coraz większym zaufaniem, bo klienci poszukują produktów, które w łatwy i szybki sposób zaspokoją ich potrzebę dbania o zdrowie – uważa Aldona Rogulka.

Alternatywa dla suplementów
Polacy coraz bardziej dbają o zdrowie, co potwierdzają m.in. badania Euromonitor International. – Choć witaminy i mikroelementy w tabletkach nie są dla wielu konsumentów do końca zadowalającym rozwiązaniem, decydują się na ich zakup, bo brakuje bardziej naturalnych, a równie wygodnych rozwiązań – mówi Janusz Rubas. Dlatego firma przygotowała linię owocowych napojów niegazowanych Ustronianka Plus z 20­‑proc. zawartością soku, bez konserwantów i sztucznych barwników. Uzupełniają one niedobory pierwiastków, witamin i mikroelementów, stanowiąc alternatywę dla suplementów w tabletkach. Do sprzedaży trafiły trzy warianty: Ustronianka Plus Uroda z aloesem i cynkiem, pomagająca zachować zdrową skórę, włosy i paznokcie, Ustronianka Plus Figura z L­‑karnityną i cynkiem, wspomagająca metabolizm oraz poprawiająca samopoczucie Ustronianka Plus Witalność z żeń­‑szeniem oraz witaminą B12. – Innowacyjne napoje Ustronianka Plus otwierają nowe możliwości w zakresie pozycjonowania marki, rozwijania jej kompetencji i poszerzania portfolio. Chcemy pomagać konsumentom na co dzień dbać o zdrowie – deklaruje Konrad Wiktor.
Podobny cel przyświeca firmie Zbyszko, która oferuje Veroni Mineral w pięciu wariantach. To produkty będące połączeniem wody smakowej ze składnikami o działaniu prozdrowotnym: Veroni Cytrynowa + Witamina C, Veroni Truskawkowa + Wapń, Veroni Jabłkowa + Cynk, Veroni Brzoskwiniowa + Błonnik oraz Veroni Grejpfrutowa + Magnez. (SSZ)


WYNIKI MAGNESII ODZWIERCIEDLAJĄ EUROPEJSKIE TRENDY


Światowy rynek wody funkcjonalnej rozwija się w imponującym tempie – w ciągu ostatnich 10 lat urósł o ponad 500 proc. W Europie Wschodniej trend ten rozpoczął się znacznie później i dziś wzrosty utrzymują się na poziomie kilkudziesięciu procent. W prognozach Euromonitora do 2016 roku kategoria wody butelkowanej będzie wciąż rosła mimo spadku popytu na napoje bezalkoholowe.
Od ponad 140 lat specjalizujemy się w rozlewie wody i napojów przygotowywanych na jej bazie. Jesteśmy obecni w 31 krajach, także pozaeuropejskich. Ekspansję na rynek polski zdecydowaliśmy się rozpocząć od Magnesii, która należy do kategorii wód funkcjonalnych i jest wodą mineralną o niespotykanym na skalę europejską składzie, bogatą w naturalny magnez. W naszej decyzji oprócz wskazań rynkowych utwierdziła nas Ekspertyza z 2012 roku przygotowana przez Instytut Żywienia i Żywności nt. Spożycia magnezu w Polsce z uwzględnieniem ryzyka jego niedoboru. Od tamtej pory pracujemy nad rozwojem dystrybucji w kanale nowoczesnym, zaś od ub.r. również z rynkiem tradycyjnym. Od lutego br. prowadzimy kompleksową kampanię wizerunkową (TV, internet, sponsoring eventów), mającą na celu wzmocnienie brandu Magnesia na polskim rynku.
Monika Rucka, Karlovarské minerální vody

Wiadomości Handlowe, Nr 4 (134) Kwiecień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.