07.08.2019/09:45

Wojna na rynku kurierskim: z branży wycofuje się Geis

Geis wycofuje się z usług kurierskich w Polsce, natomiast InPost toczy walkę z Pocztą Polską o rynek maszyn do wydawania przesyłek. Łatwo nie będzie. Zaostrza się walka w sektorze usług kurierskich – podaje „Rzeczpospolita”.

Geis to niemiecki operator z pierwszej dziesiątki firm kurierskich w Polsce, który trzy lata temu przejął K-Ex, kurierskie ramię Kolportera. Firma ogłosiła, że do końca sierpnia zakończy działalność operacyjną spółki kurierskiej Geis Parcel, która obsługuje m.in. sklep internetowy Lidla. – Rynek logistyczny w Polsce jest bardzo konkurencyjny, a usługi kurierskie nie spełniły zakładanych celów. Zmieniamy więc naszą strategię – powiedział „Rzeczpospolitej” Adam Kwiatkowski, dyrektor zarządzający grupą Geis w Polsce. Geis dalej będzie rozwijał na polskim rynku spedycję, transport drogowy, lotniczy i morski oraz logistykę kontraktową.

Rynek paczek w Polce wart jest ponad 5 mld zł. Choć napędza go rosnąca sprzedaż internetowa, ceny usług są jedne z najniższych w Europie. W efekcie wojny cenowej o klienta operatorzy balansują na granicy rentowności, co przy jednoczesnym deficycie pracowników stanowi wyzwanie. Geis musiał budować rozpoznawalność marki. Rynek podzieliły pomiędzy siebie  DPD, DHL i UPS. Trudno zaistnieć tu komuś nowemu. Eksperci oceniają, że, Geis nie jest ostatnią ofiarą paczkowej wojny, a z branży będą wypadać kolejni gracze.

Firma Geis miała jedne z najgorszych wyników wśród dużych operatorów na rynku KEP. W 2018 r. zwiększyła obroty tylko o 4,8 proc. w ujęciu wartościowym i 5,2 proc. w ujęciu ilościowym, podczas gdy liderzy notowali dwucyfrowy wzrost. Z danych brokera usług kurierskich Furgonetka wynika też, że oferowała najwyższe ceny usług dla małych i średnich e-sklepów.

Eksperci twierdzą, że pozostali operatorzy balansują na krawędzi, walcząc o klienta. Z jednej strony bowiem oferują usługi na granicy opłacalności, a z drugiej muszą się mierzyć z największą zmorą branży – brakiem rąk do pracy. – Niedobór pracowników w logistyce w ciągu ostatnich kilku lat jest coraz bardziej widoczny. Problem z ich pozyskiwaniem zaczął się pojawiać już w 2016 r. i wciąż narasta. To wyzwanie dla wszystkich firm z branży – przyznaje Adam Kwiatkowski, dyrektor zarządzający grupą Geis w Polsce. Z kolei Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska, wielokrotnie przekonywał, że ceny usług kurierskich w naszym kraju należą do jednych z najniższych w Europie, a firmy operują na granicy rentowności.

Na tym tle zyskują InPost i Poczta Polska, które inwestują w automaty do odbioru paczek. InPost ma już blisko 5 tys. paczkomatów, natomiast Poczta Polska dopiero buduje własną sieć m.in. w kooperacji z duńską firmą SwipBox. Do końca października uruchomi 200 urządzeń, m.in. w sklepach Biedronka i placówkach pocztowych w największych miastach. Kontrolę w sprawie umowy ze SwipBox-em wszczął Urząd Zamówień Publicznych. Państwowa spółka wybrała partnera w tym projekcie bez przetargu, konkurenci twierdzą, że PP zrobiła to nielegalnie. Przedstawiciele Poczty Polskiej zapewniają, że firma prowadzi postępowania zakupowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Dodaj komentarz

4 komentarze

  • Alek40 02.12.2019

    Geis to było największe g...o na tym rynku, ile ja się z nimi namęczyłem, zgubili mi paczkę, jedną mi przysłali po tygodniu z opóźnieniem oczywiście a potem jak złożyłem reklamację to jeszcze nałożyli 300zł kary niby za przekroczenie gabarytów ale w reklamacji nie wypowiedzieli się niby jak je przekroczono...... do piekła i nie wracajcie tu nigdy więcej, wszyscy pracownicy Geis powinni dostać wilczy bilet na pracę w logistyce...

  • Nicki 08.08.2019

    Geis znika z rynku usług kurierskich w Polsce... To fantastyczna wiadomość! Jakość świadczonych usług była na poziomie mniej niż zero, terminowość tragiczna, kurierzy z łapanki spod monopolowego i wieczne problemy z doręczeniem przesyłek. Na 7 prób w 2018 roku w każdym przypadku kurier miał problem albo z terminem doręczenia mimo próby dostosowania z niej strony, albo miejscem, albo po prostu przesyłka przez tydzień nie była wydawana do doręczenia. Tragiczna firma i bardzo mnie cieszy, że więcej nie będzie już świadczyć swoich usług, bo ich poziom był żenujący.

  • Juca 08.08.2019

    Chwała Ci Panie! Geis był faktycznie w pierwszej dziesiątce firm kurierskich i zasłużenie zajmował ostatnie miejsce. Poziom świadczonych usług był tragiczny no i nie ma się co dziwić że taki nastąpił koniec.

  • Kurier 08.08.2019

    Dobrze napisane. Cena usług jest najniższa w Europie a brakuje rąk do pracy bo kurierzy są źle wynagradzani a pracują często po 12 godzin. Korporacje lepiej się obudźcie bo za chwilę nie będzie komu wozić paczek nawet do paczkomatów.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.