Wpływ trendów konsumenckich na rozwój hiper- i supermarketów, dyskontów i convenience
Zmieniający się styl życia i trendy konsumenckie wpływają na zachowania zakupowe i preferencje klientów w Polsce, co z kolei wpływa na potencjał wzrostu poszczególnych segmentów, sprzyjając w szczególności supermarketom proximity, dyskontom i sklepom convenience.
Według ekspertów firmy Roland Berger wśród trendów mających największy wpływ na segmenty convenience, supermarkety proximity i dyskonty można wyróżnić szybki tryb życia, nowy model rodziny i rosnącą świadomość produktową konsumentów. Szybki tryb życia jest rezultatem rosnącego zatrudnienia, wzrostu liczby osób zatrudnionych w więcej niż jednej pracy, większej liczby nadgodzin i coraz większego wyboru możliwości spędzania wolnego czasu. Nowy model rodziny wynika ze wzrostu liczby jednoosobowych gospodarstw domowych, a rosnąca świadomość produktowa jest rezultatem coraz szerszego dostępu do internetu.
Segmenty proximity, convenience i dyskontów są najlepiej dopasowane do zwiększającej się częstotliwości zakupów w bliskich lokalizacjach. Z kolei supermarkety proximity i duże sklepy najlepiej odpowiadają potrzebie zakupu produktów zdrowych, świeżych i regionalnych o wysokiej jakości.
Supermarkety proximity i dyskonty także dobrze wpasowują się w zmieniające się trendy, zwłaszcza szybki tryb życia i nowy model rodziny. Z jednej strony klienci, którzy nie chcą spędzać dużo czasu na zakupach, mogą w łatwy sposób zakupić potrzebne produkty bardzo szybko np. po drodze z do domu pracy. Jest to możliwe dzięki wygodnej lokalizacji sklepów i wystarczającej powierzchni parkingowej. Oba formaty równie dobrze spełniają oczekiwania co do dobrej ceny i jakości produktów.
Z drugiej strony, szeroki asortyment gotowych produktów w segmencie supermarketów proximity i dyskontów przyciąga klientów wpasowujących się w nowy model rodziny, ponieważ coraz częściej szukają oni gotowych lub częściowo przygotowanych produktów, z dobrym stosunkiem jakości do ceny.
Co więcej, segmenty convenience supermarkety proximity i dyskonty, ze względu na powierzchnię sklepową i wydajną logistykę, mają duży potencjał rozwoju regionalnego, zwłaszcza penetracji mniejszych miast, których mieszkańcy coraz bardziej oczekują podobnego doświadczenia zakupowego, co w dużym mieście.
Wynika to z jednej strony z mniejszej powierzchni placówek, które są w stanie osiągnąć rentowność przy mniejszej liczbie klientów niż duże sklepy. Z drugiej strony z dostępności odpowiednich działek, niższych nakładów inwestycyjnych i efektywnej logistyki.
.
1 komentarz
-
12.12.2016
Jaka jest definicja supermarketu proximity i jakie polskie supermarkety mogą przykładowo być do nich zaliczone?
5