22.01.2017/08:00

Wybieramy firmę spedycyjną, czyli jak sprawdzić wiarygodność spedytora?

Jak sprawdzić wiarygodność spedytora? Poprosić o referencje. Jeśli klient je wystawił, to znaczy, że był zadowolony z obsługi.

Zanim rozpoczniemy poszukiwania firmy spedycyjnej, trzeba sobie odpowiedzieć na kilka pytań: jaki towar ma przewozić, jak często, w jakim terminie i dokąd. Odpowiedzi nie tylko pomogą sprecyzować nasze potrzeby, ale także pozwolą przygotować wycenę, na podstawie której wybierzemy najbardziej atrakcyjną ofertę.

Cena to nie wszystko

Spedytorzy nie cierpią rozmów z klientami, którzy rozpoczynają od zdania „Chcę przewieźć trzy tony produktu X, ile to będzie kosztować?”. – Wszyscy dobrze o tym wiedzą, jednak nigdy dość przypominania: cena usługi jest ważna, ale nie powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę. Jeżeli interesuje nas tylko cena, to wiadomo, że porządne, wiarygodne przedsiębiorstwa zawsze przegrają z firmami‑krzakami. Czy będzie tanio? Będzie. Ale czy towar dotrze na czas do miejsca przeznaczenia i czy w ogóle do niego dotrze? – pyta Monika Zybert‑Czochralska, właścicielka firmy logistycznej AMC Logistic. Jej zdaniem, po kilku zleceniach będzie można wynegocjować rabaty dla stałego klienta.

Uwaga na drobny druk

Przed rozpoczęciem współpracy należy uważnie przestudiować umowę i zwrócić uwagę przede wszystkim na definicje określające, co wchodzi w zakres usługi. Na pierwszy rzut oka zapisy kontraktu wyglądają naturalnie i bezpiecznie, ale trzeba je uważnie przeanalizować, a najlepiej przekazać do działu prawnego, bo pod niewinnie brzmiącymi zdaniami mogą się kryć niekorzystne warunki. – Dotyczy to również umów z dużymi, znanymi firmami, którym instynktownie bardziej ufamy z powodu ich rozpoznawalnej marki. Okazuje się, że takie firmy mają najbardziej zawiłe umowy, przygotowane przez doświadczonych prawników. Szczególnie starannie należy przyjrzeć się warunkom określającym odpowiedzialność w przypadku opóźnień, może się bowiem okazać, że całe ryzyko bierze na siebie klient. Jeśli jest taki zapis w umowie, powinno się twardo negocjować, a gdy się to nie uda, zrezygnować ze współpracy, nawet jeśli pozostałe warunki są wyjątkowo atrakcyjne – radzi Monika Zybert‑Czochralska.

Chcę cię lepiej poznać

W branży spedycyjnej niezwykle ważne jest doświadczenie, bo od niego zależy terminowa realizacja transakcji, a więc i wiarygodność naszej firmy w oczach kontrahentów. Dlatego poszukiwania należy zacząć od sprawdzenia, ile lat dany spedytor działa na rynku, a dopiero później jakich ma klientów i jakie kierunki obsługuje. Dobrym sposobem weryfikacji firmy spedycyjnej jest zapoznanie się z jej referencjami (mogą być skany), bo ich wystawienie oznacza, że klient był zadowolony z obsługi. Jednak samo zamieszczenie nazwy klienta na stronie internetowej nie oznacza, że firma poleca spedytora. Zakładka „klienci” na firmowej stronie www może więc wyglądać imponująco, natomiast trudno ją zweryfikować.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.