03.09.2021/13:39

Żabka chce ściągnąć do siebie pracowników Tesco. Adam Manikowski: Znają biznes detaliczny od podszewki

- Jesteśmy bardzo zainteresowani pozyskaniem do Żabki pracowników odchodzących z Tesco czy innych sieci, czyli doświadczonych menadżerów, znających biznes detaliczny od podszewki – mówi  Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Pandemia utrudnia zapewnienie pełnej obsady sklepów. Wspomniał Pan o programie wsparcia dla franczyzobiorców w pozyskiwaniu pracowników tymczasowych. Jak on funkcjonuje w praktyce?

Zapewnienie ciągłości pracy sklepu to nie jest problem wyłącznie pandemiczny. W tym sektorze zawsze jest duża rotacja. W sklepach takich jak Żabka, działających od rana do późnego wieczora, często dorabiają sobie studenci czy inne osoby szukające doraźnej pracy. Poza tym w sklepach o relatywnie małej obsadzie nawet pojedyncza absencja – kasjer nagle źle się poczuł, ekspedientka została odesłana na kwarantannę, komuś dziecko zachorowało – staje się dużym problemem.

Zastanawialiśmy się, jak wesprzeć franczyzobiorców, długo pracowaliśmy nad odpowiednim modelem. Zbudowaliśmy system informatyczny, koordynujący cały proces, nawiązaliśmy współpracę z agencjami pracy tymczasowej, wynegocjowaliśmy dzięki korzyściom skali bardzo dobre stawki za godzinę pracy tych pracowników. Udało nam się wprowadzić to rozwiązanie w całej Polsce.

Jest ono przydatne nie tylko w przypadku absencji, ale też w szczytach sprzedażowych, np. w długie weekendy, albo gdy trzeba przyjąć dużą dostawę – w takich sytuacjach jesteśmy w stanie zapewnić dodatkowe ręce do pracy na konkretne godziny.

Na rynku pracy pojawi się spora grupa fachowych pracowników handlu – potencjalnych franczyzobiorców. Z Tesco odchodzi znaczna liczba pracowników, a Netto ze względu na dyskontowy model biznesowy zapewne zatrudni tylko część z nich. Czy staracie się dotrzeć do tych osób?

Tak, docieramy do wszystkich grup. Mamy duży zespół w terenie, który zajmuje się kontaktem z przyszłymi franczyzobiorcami. Niewątpliwe będziemy też docierać z naszą ofertą do tych osób. Przy tempie naszej ekspansji potrzeby są bardzo duże, stąd tak duża ewolucja naszej oferty. Tak zdemokratyzowaliśmy franczyzę Żabki, że każdy, kto ma chęć przejść etap szkolenia, może z sukcesem ten biznes prowadzić.

Jesteśmy bardzo zainteresowani pozyskaniem do Żabki pracowników odchodzących z Tesco czy innych sieci, czyli doświadczonych menadżerów, znających biznes detaliczny od podszewki.

Interesują was także byli wojskowi, odchodzący z pracy górnicy, czy policjanci, czyli wszystkie grupy, które dość szybko przechodzą na emeryturę. W dajecie im możliwość prowadzenia własnego biznesu.

Zauważamy wzrost liczby zainteresowanych franczyzą Żabki wśród przedsiębiorców z różnych branż. Są to zarówno osoby, które straciły dotychczasowe zatrudnienie; osoby, które z uwagi na charakter pracy przeszły na wcześniejszą emeryturę, jak i te, które szukają nowego pomysłu na życie zawodowe.

Mamy odpowiednie narzędzia, tak sprofilowane szkolenia, by móc przyuczyć każdego – czy jest to kasjer z Tesco, były wojskowy, emeryt, student świeżo po studiach – każdy z nich ma te same szanse, by z sukcesem prowadzić biznes. Kiedyś Żabka poszukiwała głównie osób mających doświadczenie w handlu, ale tylko dlatego, że nie mieliśmy odpowiednich narzędzi, by szkolić osoby spoza handlu.

Bardzo dużo zainwestowaliśmy w szkolenia, bo widzimy, że jest to inwestycja z bardzo dużym zwrotem. Tu nie żal żadnej złotówki. Zmieniliśmy podejście do szkoleń, teraz zaczynamy od profilowania kandydatów, identyfikowania ich indywidualnych potrzeb, atutów i braków, a następnie odpowiednio dostosowujemy do nich program szkolenia. Tak przeszkoleni franczyzobiorcy szybciej uczą się zarządzania sklepem i osiągają lepsze wyniki.

Jednak chcę podkreślić: to, co przyciąga osoby gotowe prowadzić sklep Żabka, to przede wszystkim stabilność naszego modelu franczyzowego i pomoc, jakiej jako sieć udzielamy przedsiębiorcom w kryzysowych sytuacji, np. w trakcie pandemii COVID-19.  

Model sieci Żabka zorientowany jest na franczyzobiorców i klientów. Zacznijmy od franczyzobiorców.

Franczyzobiorcy odgrywają kluczową rolę w naszym modelu biznesowym, dlatego wspieramy ich w działalności, a także staramy się jak najlepiej zaspokajać ich potrzeby. Koncentrujemy się na ciągłym podnoszeniu jakości naszej franczyzy. Udowodniliśmy to w trudnym i nieprzewidywalnym czasie pandemii, kiedy np. natychmiastowo zorganizowaliśmy wsparcie w zakresie wyposażania sklepów w środki dezynfekcyjne, maseczki, szyby pleksi, ale również pomagaliśmy systemowo.

Przykładowo w odpowiedzi na trudną sytuację na rynku we współpracy z agencjami pracy tymczasowej umożliwiliśmy osobom prowadzącym Żabki zrealizować niemal dowolne zapotrzebowanie na dodatkowych pracowników, bez względu na lokalizację sklepu, w całej Polsce. Jest to rodzaj wsparcia, które niewiele sieci handlowych jest w stanie zaoferować.

Dotyczy to także wsparcia w obszarze nowych technologii.

Mamy ambicję być najnowocześniejszą franczyzą na rynku, dlatego zainwestowaliśmy w rozwój nowych technologii wspierających codzienne zarządzanie sklepem, w tym w sztuczną inteligencję. Dysponujemy ponad 250 tysiącami planogramów i dzięki technologii jesteśmy w stanie wszystkimi skutecznie zarządzać. Dzięki temu każdy sklep jest bliżej klienta. Asortyment w Żabce jest z chirurgiczną precyzją dostosowany do potrzeb klienta.

W tym roku będziemy finalizować szereg projektów, zwiększających wydajność pracy franczyzobiorców. Podam przykład: jesteśmy pierwszą siecią handlową w Polsce, która na szeroką skalę wdraża elektroniczny podpis. Nasi franczyzobiorcy nie muszą już ręcznie podpisywać dokumentów przy przyjęciu dostaw czy przy różnych korektach dokumentów WZ związanych z obsługą logistyczną.

Co w przypadku sieci Żabka oznacza zorientowanie biznesu na klientów?

W tym aspekcie ważnym elementem modelu operacyjnego każdej sieci detalicznej jest strategia budowy asortymentu. Bardzo wiele uwagi poświęcamy inwestycjom w nowy, unikalny asortyment sklepów Żabka. W I kwartale 2021 r. wprowadziliśmy do oferty blisko 450 nowych produktów. Budujemy kategorię dań gotowych, których sprzedaż rośnie dwucyfrowo – zapewne dlatego, że stanowią alternatywę dla oferty gastronomicznej. Wprowadzamy do sklepów coraz więcej produktów roślinnych. Z myślą o klientach szukających zamienników dla produktów i dań pochodzenia zwierzęcego, stworzyliśmy pierwszą w 100% roślinną markę własną – Plant Hunter. Rozwijamy też ofertę zdrowej żywności – przykładem mogą być produkty marki Dobra Karma, soki Wycisk, smoothies Foodini czy przekąski Haps!.

Drugi aspekt, w czasach pandemii kluczowy dla klientów, to bezpieczeństwo zakupów. W dobie restrykcji sanitarnych jednym z elementów przewagi konkurencyjnej sklepów formatu convenience proximity – takich jak Żabka – jest bliskość sklepu oraz szybkość i bezpieczeństwo zakupów. Bliskość sklepu oznacza dziś nie tylko wygodę, ale też ograniczenie konieczności przemieszczania się i związanego z tym ryzyka zakażenia. Ale same zakupy też muszą być bezpieczne.

Minął już ponad rok, od kiedy jako pierwsza sieć sklepów w Polsce, wprowadziliśmy we współpracy z niezależną jednostką certyfikującą TÜV Nord Polska program „Bezpieczeństwo i Higiena+”. Jego celem jest podwyższanie standardów bezpieczeństwa higienicznego i zwiększenie zaufania klientów do sklepów Żabka oraz ofertowanych w sieci produktów. Cieszymy się, że znakomita większość naszych sklepów przeszła pozytywną ocenę audytorów.

Przypominanie klientom o maseczkach, inwestowanie w środki do dezynfekcji, pleksi, szkolenie franczyzobiorców i kasjerów, wprowadzanie tajemniczego klienta pod kątem weryfikacji standardów bezpieczeństwa, prowadzenie audytów wewnętrznych pod tym kątem – te wszystkie nasze działania przynoszą wymierne rezultaty.

 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Fpoi 06.09.2021

    Pracowników Tesco? A co Żabka ma w planach likwidację? ;-)

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także