Żabka i InPost startują ze wspólnym projektem! Paczkomaty nowego typu staną wewnątrz sklepów [NASZ NEWS]
Takiego projektu jeszcze nie było. Jak dowiedział się nieoficjalnie portal wiadomoscihandlowe.pl, Żabka i InPost rozpoczęły po cichu pilotaż paczkomatów instalowanych nie obok, lecz... wewnątrz sklepów największej w Polsce sieci convenience. Od wyniku testów zależeć będzie ewentualne wdrożenie takiego rozwiązania na szeroką skalę.
Jak słyszymy, pierwsi franczyzobiorcy Żabki z podpisali już umowy na instalację paczkomatów, a skala pilotażu ma być pokaźna. Obie firmy wiążą z projektem spore nadzieje. Dla InPostu, który niedawno przekroczył granicę 16 tys. automatów w Polsce, Żabka z niemal 8 tys. sklepów działających w lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu klientów, wydaje się naturalnym partnerem, dającym nadzieję na istotny, być może wręcz skokowy wzrost liczby punktów odbioru.
Sojusz z Żabką pozwoli także InPostowi przetestować w sklepach nowy, mniejszy "format" paczkomatów, umożliwiający wstawianie urządzeń wewnątrz różnego rodzaju obiektów, a nie tylko na zewnątrz. Pierwsze automaty InPostu typu InDoor pojawiły się na polskim rynku jesienią 2020 r. Firma Rafała Brzoski zapowiedziała wówczas, że urządzenia będą instalowane w biurowcach, blokach i galeriach handlowych.
Dla franczyzobiorców i pracowników Żabki wdrożenie paczkomatów oznaczać może częściowe odciążenie w pracy. Stojący w sklepie automat nie wymaga nieustannego doglądania przez pracownika, klienci będą mogli bowiem własnoręcznie odbierać i nadawać paczki. Przy okazji odrobinę zmniejszą się kolejki do kasy, jakie dziś tworzą się w chwili, gdy klient prosi sprzedawcę o wydanie paczki. Ponadto paczkomaty instalowane wewnątrz sklepów zwiększają możliwości manewru w zakresie dalszego rozwijania usługi Żappka Post.
- Żabka i InPost rozpoczęły pilotaż, w ramach którego w wybranych sklepach Żabka pojawiły się paczkomaty InPost typu InDoor. Obie firmy będą wspólnie, dla zwiększenia wygody klientów, rozwijać usługę nadawania i odbioru przesyłek w wybranych sklepach sieci Żabka, co zwiększy jej dostępność w całej Polsce - przekazał w odpowiedzi na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy InPostu.
Żabka w podesłanym naszej redakcji komentarzu podkreśla, że paczkomaty zostały dostosowane do potrzeb sieci convenience "tak, by w pełni uzupełniały portfolio oferowanych w Żabce usług". - Przesyłki InPost będzie można odebrać również w tradycyjnej formule przy kasie. Współpraca z największym operatorem logistycznym jest naturalnym uzupełnieniem udogodnień jakie Żabka dotychczas oferowała swoim klientom – poinformowała firma.
Przypomnijmy, że już w czerwcu 2020 r. Żabka pokazała pierwszy "własny" automat do nadawania i odbioru paczek, stworzony przez firmę Retail Robotics. Od tamtej pory sieć nie informowała o postępach w rozwoju tego projektu.
Retail Robotics to firma, której dyrektorem generalnym jest Łukasz Nowiński, dawniej współtworzący i współzarządzający InPostem. Spółka chwali się na swojej stronie internetowej, że wyprodukowała jak dotąd ponad 40 tys. modułów paczkomatowych dla InPostu, jednocześnie opracowując własne rozwiązania.
W lutym ubiegłego roku "Dziennik Gazeta Prawna" informował, iż Żabka rozważa nawiązanie współpracy z InPostem. Szczegółów potencjalnego sojuszu jednak nie ujawniono. Dziennik zastanawiał się wówczas, czy InPost miałby zostać dodatkowym partnerem kurierskim sklepowej sieci, czy zastąpić w tej roli Pocztę Polską lub firmę DHL. Najnowsze informacje o projekcie paczkomatów wewnątrz sklepów rzucają nowe światło na tamte doniesienia.
Co ciekawe, nie jest to pierwsza próba nawiązania współpracy między Żabką a InPostem. Latem 2016 r. ujawniliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl trwające w Warszawie, jej okolicach i kilku innych miastach na Mazowszu testy usługi odbioru i nadawania paczek w sklepach Żabka i Freshmarket. Operatorem logistycznym usługi był właśnie InPost, a partnerem technologicznym - Pointpack.
Ostatecznie po fazie pilotażu współpraca w tym zakresie została porzucona. Żabka zdecydowała się wtedy rozwijać usługę wspólnie z Pocztą Polską, a później (od maja 2017 r.) również z firmą DHL. Oba podmioty pozostają partnerami sklepowej sieci do dziś. Teraz InPost poszerza to grono, na razie w ograniczonym, pilotażowym zakresie.
Na ten moment nie jest pewne, jak szeroki będzie docelowo zakres współpracy Żabki z InPostem. Wiele wyjaśni się po podsumowaniu pilotażu. Testy tego typu usług trwają standardowo od trzech do sześciu miesięcy. Jednocześnie można założyć, że w przypadku ewentualnej decyzji o szerokim wdrożeniu, paczkomaty pojawią się jedynie w większych sklepach Żabki. To oznacza, że maszyny nie zadebiutują we wszystkich sklepach sieci. Niewykluczone, że firmy pokuszą się o kilka rozmiarów automatów, dostosowanych do Żabek różnej wielkości.
Warto podkreślić, że instalowanie paczkomatów wewnątrz Żabek nie uprawni sklepów tej sieci do dalszego korzystania z wyjątku od zakazu handlu w niedziele przewidzianego dla placówek pocztowych. W lutym wejdzie w życie nowelizacja ustawy, w myśl której wyjątek dla placówek pocztowych dedykowany będzie tylko tym podmiotom, które generują minimum 40 proc. miesięcznego przychodu z działalności pocztowej. Dla sklepów spożywczych jest to granica nieosiągalna.
Nowelizacja ustawy nie oznacza jednak, że Żabki przestaną działać w niedziele "niehandlowe". W ostatni dzień tygodnia franczyzobiorcy będą mogli samodzielnie stanąć za ladą oraz skorzystać z pomocy członków najbliższej rodziny.
8 komentarzy
-
17.01.2022
Ten zielony plaz to typowe niewolnictwo XXI wieku . Jak ludzie moga tego nie rozumiec ?
-
14.01.2022
czekałem na ten pomysł na obejście zakazu handlu w niedziele ale sądziłem ze na ten patent wpadną sklepy większe
po prostu kompletujesz zakupy w sklepie a pracownik wkłada je do paczkomatu i już masz sprzedaż na odległość. opłacasz rachunek i potem je odbierasz z paczkomatu
mam jeszcze kilka patentów na obejście zakazów. -
13.01.2022
Niech inpost się pochwali ile płaci przewoźnikom a żabka franczyzobiorcą
-
12.01.2022
Jak to żaba, pewnie znowu szukają sposobu na ominięcie handlu w nd od lutego. Teraz żaba to będzie paczkomat, a kasjer to przecież kurier!! Co do paczkomatów w tych klitkach to nie ma to sensu. Jeżeli by rzeczywiście tu chodziło o dalsze zwiększanie ilości paczkomatów to by się dogadali z Inpostem czy inną firmą i je stawiali przy wejściu do żab... na pewno by to było bardziej funkcjonalne i 24H/d
-
12.01.2022
Może u ciebie zainstalowali, ale u mnie nie zrobili nic, a stoi najmniejszy, kompaktowy, wiecznie przepełniony. Nie chcą go zmodernizować ani dostawić kolejnego na dzielnicy. Argument taki, że w promieniu 2-3km jest jeszcze kilka innych. Szkoda tylko, że wyprawa do nich to podróż ze 20 min. komunikacją i taszczenie kartonów.
-
11.01.2022
Poczekajmy aż zobaczymy jak to funkcjonuje. A co do InPostu to od ponad roku nie mam problemów z odbiorem paczek w drugiej połowie grudnia. Zainstalowali tyle paczkomatów, że skończyły się problemy z lat wcześniejszych typowe dla okresu przedświątecznego.
-
11.01.2022
Żabka - nowotwór współczesnego handlu.
-
11.01.2022
W Żabkach obok mnie ledwo można się zmieścić pomiędzy regałami. Nie wyobrażam sobie w jaki sposób miałby się tam zmieścić paczkomat, nawet typu "piekarnik" czyli posiadający jedną skrytkę. InPost poczuł się zaniepokojony widząc jak klienci odpływają w kierunku odbiorów w punkcie, więc brnie w to rozwiązanie choć zdaje sobie sprawę, że jest to robione na siłę. Zresztą suma moich negatywnych doświadczeń z InPostem sprawia, że i tak będę zamawiał do punktu i angażował panią na kasie jak zawsze. Wyobrażam sobie, że skoro do tej pory moje paczki trafiały do paczkomatów zastępczych to teraz trafiałyby do Żabek zastępczych np. w innej dzielnicy. Śmiechu warte.
13