01.08.2018/14:25

Zobacz projekt nowelizacji ustawy o przewadze kontraktowej

Projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, przyjęty w miniony czwartek przez Komitet Stały Rady Ministrów, a we wtorek przez rząd, nadal nie został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jednak redakcja portalu wiadomoscihandlowe.pl już go widziała. Publikujemy go w całości.

Jak czytamy w uzasadnieniu, celem nowelizacji ustawy jest objęcie przepisami "wszystkich relacji handlowych pomiędzy dostawcą a nabywcą oraz zapewnienie anonimowości stronie zgłaszającej zawiadomienie w sprawie praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową".

Zdaniem autorów projektu nowelizacji ustawy, wprowadzenie zmian "będzie pozytywnie wpływało na konkurencyjność gospodarki, przedsiębiorczość, w tym sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ posłuży ograniczeniu stosowania nieuczciwych praktyk handlowych w całym łańcuchu dostaw".

Podstawowa zmiana względem obecnego kształtu ustawy ma polegać na wykreśleniu kryteriów, które muszą być spełnione łącznie, aby przepisy miały zastosowanie w danej sprawie. Zaproponowano uchylenie przepisu, zgodnie z którym łączna wartość obrotów pomiędzy przedsiębiorcami w roku wszczęcia postępowania lub dwóch wcześniejszych lat przekraczać musiała 50 tys. zł. Podobnie postąpiono z przepisem odnoszącym się do kryterium wielkości obrotu 100 mln zł w przypadku obrotu nabywcy lub dostawcy, który stosował praktykę nieuczciwie wykorzystującą przewagę kontraktową.

- Zmiana ma na celu znaczące poszerzenie kręgu podmiotów, które będą podlegać reżimowi ustawy. Obecne progi 50 tys. zł oraz 100 mln zł były zbyt wysokie i powodowały nadmierne zawężenie sytuacji, względem których akt prawny znajdował dotąd zastosowanie - czytamy w uzasadnieniu.

Pomysłodawcy nowelizacji chcą także uprościć definicję przewagi kontraktowej, "określając jednoznacznie, że jest to występowanie znacznej dysproporcji w potencjale ekonomicznym nabywcy względem dostawcy albo dostawcy względem nabywcy".

- Wśród uczestników łańcucha dostaw żywności występuje nierównowaga ekonomiczna, ponieważ funkcjonują na nim z jednej strony silne ekonomicznie, skonsolidowane podmioty handlowe (sklepy wielkopowierzchniowe), podmioty sektora dystrybucji i przetwórstwa, z drugiej strony dużo słabsi, rozdrobnieni producenci rolni. Podmioty z silniejszą pozycją ekonomiczną wykorzystują swoją przewagę i wymuszają na słabszej stronie niekorzystne warunki współpracy, często przerzucając na słabszych swoje ryzyko handlowe - napisano.

Na uproszczenie definicji przewagi kontraktowej zdecydowano się z tego względu, że celem ustawy "jest wyeliminowanie niekorzystnego położenia wielu producentów rolnych dostarczających produkty rolno-spożywcze względem silniejszych partnerów handlowych". - Ponadto wprowadzone zmiany ułatwią postępowanie w sprawie praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową, ponieważ nie będzie potrzeby zbadania czy istnieją wystarczające i faktycznie możliwości zbycia lub nabycia produktów rolnych u innego nabywcy lub dostawcy. Ważne za to będzie czy dany przedsiębiorca nie wykorzystuje swojej pozycji ekonomicznej wobec innego, słabszego kontrahenta - tłumaczą autorzy projektu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.