12.10.2017/11:42

Zwroty w e-sklepie powinny być łatwe

Według badań, 92 proc. konsumentów chętnie ponownie dokona zakupu w e-sklepie, jeżeli procedura oddania produktu była prosta.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014, konsumenci kupujący przez internet, mają prawo do zwrotu zamówienia w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru. Zwroty bywają dla e-sklepów sporym wyzwaniem – wydłużają czas obsługi klienta, obciążają budżet oraz stwarzają ryzyko spadku reputacji sklepu. Tymczasem do wyboru e-sklepu często motywuje właśnie… łatwy zwrot. Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2016”, na możliwość odesłania towaru do e-sklepu zwraca uwagę aż 64 proc. pytanych. Najchętniej klienci dokonaliby zwrotu przez kuriera (door-to-door) lub na poczcie. Tendencję potwierdzają także badanie przeprowadzone dla sopockiej spółki Blue Media. Z badań “Jak kupujemy w internecie 2017” wynika, że łatwa procedura zwrotu jest ważna dla 54 proc. badanych. Jak przedsiębiorcy w e-commerce mogą wykorzystać zwroty na swoją korzyść?

Zwrot z zakupów w e-commerce

Jak podaje amerykańska Reverse Logistics Association, w sklepach stacjonarnych poziom zwrotów to zaledwie 8 proc. zakupów, ale w przypadku e-sklepów rośnie on już do 25-40 proc. Według danych stowarzyszenia, w roku 2017 do sklepów wróciło 400 milionów paczek więcej niż w poprzednim. Najczęściej zwracane są ubrania i buty - na poziomie 30-35 proc. sprzedaży. Powodem jest zwykle niedopasowanie, zły rozmiar lub rozczarowanie klienta produktem. Duża jest także skala zwrotów elektroniki - komputerów i telefonów komórkowych. Ze względu na coraz większą sprzedaż internetową rośnie też liczba zwracanego towaru w mniej oczywistych kategoriach, jak sprzęt sportowy czy meble.

Kilka kroków do szybkich zwrotów w e-sklepie

Zwroty w e-sklepie powinny wiązać się z szybką realizacją przelewów na konto klientów. Jak podaje serwis business2community.com, aż 92 proc. z nich deklaruje ponowny zakup w sklepie, jeżeli procedura oddania produktu była prosta. Prosty system może więc stać się przewagą konkurencyjną firmy. Z powodu tych zależności platforma Shoper wprowadziła w ramach własnych płatności internetowych szybki system zwrotu towaru, tylko w kilku krokach. W ciągu kilku minut sprzedawca może przyjąć zwrot, także dla części towaru z zamówienia, a klient otrzyma pieniądze już po 24 godzinach. Dla użytkowników usługi Shoper Płatności zwroty są darmowe oraz całkowicie zintegrowane z innymi modułami platformy, także magazynowymi i księgowymi. Ustalona kwota zostaje automatycznie zwrócona w sposób, w jaki była płacona, czyli na konto lub rachunek podpięty pod kartę.  Właściciel sklepu decyduje o tym, czy towar ma wrócić do magazynu, czy zostać u klienta. - Wprowadzenie szybkich zwrotów na platformie Shoper oceniamy bardzo pozytywnie. Obecnie zajmują one jednej osobie ok. 1-2 min czasu, podczas gdy wcześniej był to proces angażujący kilka osób i trwający minimum dziesięć razy dłużej – mówi współwłaściciel sklepu Republic of Ties, Marcin Sekrecki. I dodaje – Cały system Shoper Płatności usprawnia nasz proces zakupowy. W tym momencie korzysta z niego ponad 90 proc. naszych klientów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.