REKLAMARC Foods - baner główny - grudzień 2018
Jack's jako nowy format może „zrobić różnicę” na rynku brytyjskim

Jack's jako nowy format może „zrobić różnicę” na rynku brytyjskim (mat. prasowe Tesco UK)

Tesco jest coraz bliżej uruchomienia nowego formatu sklepu – ma to być sieć dyskontowa pod szyldem Jack's, która będzie bezpośrednio rywalizowała z brytyjskimi oddziałami Aldi i Lidla. Jednak skopiowanie podstawowego modelu dyskontowego może się okazać znacznie trudniejsze, niż się wydaje. Simon Johnstone, Associate Director w firmie Kantar Retail wylicza obszary, w których Tesco musi wypracować własne, skuteczne rozwiązania.

REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Fantazje (09-12.12.2018)

1. Płace i kultura korporacyjna

Pracownicy dyskontów należą do najciężej pracujących i najbardziej wydajnych w branży. Brytyjskie dyskonty oferują najlepsze wynagrodzenia, ponieważ chcą przyciągnąć najlepszych młodych kandydatów do pracy. Sieci stosują system zachęt i nagród, premiując wydajność, oszczędność kosztów, zmniejszanie ubytków towarowych itp. Tesco musi sprostać tym standardom.

2. Model wysokiej jakości

Dyskonty w celu zapewnienia najwyższej jakości poszczególnych produktów stosują podwójny łańcuch zaopatrzenia. W każdej kategorii współpracują z kilkoma dostawcami, którzy rywalizują między sobą cenami, opakowaniami i jakością produktów. Sieci dyskontowe stosują ponadto niezwykle rygorystyczne i systematyczne kontrole jakości, pilnując dochowania przyjętych standardów. Przykładem może być system Aldi's Testing Kitchen, w ramach którego konsumenci oceniają smak poszczególnych produktów. Każdy produkt musi przejść co 30 testów, by znalazł się na półkach marketów sieci.

3. Cierpliwość

Obie niemieckie sieci dyskontowe są własnością prywatną i nie muszą się mierzyć z presją ze strony akcjonariuszy. Dzięki temu mogą działać bardzo elastycznie, stopniowo adaptując format sklepów i model operacyjny do potrzeb rynku, przy czym nie muszą się koncentrować na krótkoterminowych profitach. Nowy format Jack's ma być operacyjnie oddzielony od Tesco, co umożliwi akcjonariuszom firmy uważne śledzenie wyników finansowych sieci. To z kolei prędzej czy później spowoduje silną presję na wzrost sprzedaży i zyskowność. Tak silnej presji nie odczuwają niemieccy konkurenci.

4. Innowacyjność

Modele dyskontowe nieustannie ewoluują i wprowadzają innowacje. Aldi i Lidl robią to niesłychanie szybko i sprawnie, dzięki zgromadzonemu przez lata doświadczeniu i know-how. Wiedzą gdzie i jak zwiększyć złożoność modelu biznesowego, nie zwiększając przy tym za bardzo kosztów. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii Lidl przesunął początek tygodniowych promocji asortymentu non-food z poniedziałków na niedziele, żeby dopasować się do Aldiego. Ten ruch natychmiast spowodował problemy, ponieważ na Wyspach w niedziele można handlować tylko do godz. 16:00, zatem zwiększona liczba klientów musiała być obsłużona w krótszym czasie, co spowodowało tłok na sali sprzedaży i długie kolejki przy kasach. W ciągu zaledwie kilku dni w wielu mniejszych marketach sieci pojawiło się nawet do 10 kas samoobsługowych, w miejsce jednej czy dwóch kas obsługiwanych przez personel. Problem został sprawnie rozwiązany. Tesco nie ma doświadczenia w prowadzeniu takich formatów, co utrudni sieci prawidłową identyfikację tego rodzaju problemów oraz szybkie ich rozwiązywanie.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony