REKLAMANaturio - baner główny - lipiec 2019

(fot. Konrad Kaszuba)

Zakaz handlu w niedzielę budzi wiele kontrowersji: ma zarówno zagorzałych zwolenników, jak i stanowczych krytyków. Payback, który na bieżąco śledzi postawy i zachowania konsumentów w Polsce, w swoim najnowszym badaniu Payback Opinion Poll sprawdził, co polscy konsumenci sądzą na temat niehandlowych niedziel i jak wprowadzone dotychczas zmiany wpłynęły na ich zachowania zakupowe.

REKLAMABIG InfoMonitor_belka w artykułach

Z badania wynika, że dość łatwo pogodziliśmy się z rozszerzeniem zakazu handlu na pierwsze niedziele miesiąca: aż dla 60 proc. z nas nie jest dużym utrudnieniem. Co trzeci respondent deklaruje, że zwykle i tak robił zakupy w inne dni tygodnia, a 23 proc. po prostu odzwyczaiło się od niedzielnych zakupów.

O ile ograniczenie liczby handlowych niedziel przyjmowane jest w miarę pozytywnie, to już całkowite ich wyeliminowanie w 2020 roku budzi obawy badanych. Takie rozwiązanie nie odpowiada większości respondentów – przeciwnych jest 60 proc. Polaków. Co ich niepokoi? 34 proc. przeciwników tego rozwiązania wskazuje, że zaostrzenie zakazu wpłynie niekorzystnie na gospodarkę, pracowników i konsumentów, a dla 26 proc. takie ograniczenie będzie dużym utrudnieniem. Co trzecia badana osoba uważa jednak, że całkowity zakaz handlu w niedziele jest dobrym pomysłem.

Alternatywą dla zamkniętych w niedziele sklepów stacjonarnych mogą być zakupy online, do których podchodzimy jednak z dużą rezerwą. Tylko 4 proc. badanych przyznało, że ograniczenie liczby handlowych niedziel skłoniło ich do zrobienia zakupów w Internecie. Większość badanych wyraźnie jednak podkreśla, że nigdy nie kupuje żywności w ten sposób.

Powstrzymują nas trzy główne powody: nie możemy samodzielnie wybrać produktu i ocenić jego jakości (65 proc. wskazań), nie wiemy, w jakich warunkach była transportowana żywność (15 proc.) i nie mamy możliwości sprawdzenia daty przydatności do spożycia (12 proc. ankietowanych).

Osoby, które kupują artykuły spożywcze online, płacą jednorazowo za swój koszyk od 100 do 200 zł (42 proc.), do 100 zł – 35 proc., a 23 proc. deklaruje, że wydaje na takie zakupy powyżej 200 zł.

Zdecydowanie chętniej kupujemy przez Internet produkty inne niż żywność. W tym przypadku, zakaz niedzielnego handlu skłonił do zakupów online co piątego pytanego Polaka. Najczęściej kupujemy w sieci odzież i akcesoria (takich zakupów dokonuje 71 proc. ankietowanych), kosmetyki i artykuły chemiczne (58 proc.), elektronikę (49 proc.), książki (38 proc.), sprzęt RTV i AGD (35 proc.), a także meble i artykuły wyposażenia wnętrz (27 proc.).

– Badania rynkowe potwierdzają, że w Polsce mamy do czynienia z coraz silniejszym trendem e-commerce. Mając na uwadze, że od początku przyszłego roku zakaz handlu zostanie rozszerzony na wszystkie niedziele, możemy się spodziewać większej częstotliwości zakupów online – mówi Robert Olędzki, Digital Business Director w Payback Polska.

Badanie Payback Opinion Poll zostało przeprowadzone na uczestnikach programu Payback w dniach 3-9 kwietnia 2019 r. metodą ankiety online na grupie 512 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (9)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Rbert 9 27 dni temu

    I jak widać nikogo w rządzie opinia obywateli nie interesuje :[ Mam nadzieję, że swoje niezadowolenie pokażemy w wyborach.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~kasjusz 8 miesiąc temu

    W ogóle mnie nie dziwi ten sondaż, moi znajomi jak i rodzina od początku byli przeciwni temu zakazowi bo wszyscy robimy zakupy w niedziele. Tyle lat tak było i nikomu nie przeszkadzało jakoś, no ale pis musiał się klerowi przypodobać.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~kika 7 miesiąc temu

    ja tez mamm wrazenie, ze spoleczenstwu wcale sie nto nie podoba. pytanie wiec na co to komu?!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Mirka 6 miesiąc temu

    jeszcze od nikogo nie uslyszalam nic pozytywnego na temat tej ustawy, to o czyms swiadczy

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Jovita 5 miesiąc temu

    czyli jest wiekoszsc, powinni w takim razie ta ustawe zniesc

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Magda4432 4 miesiąc temuocena: 50% 

    Na pewno zaniżony, skąd biorą tych co są ZA? ja jeszcze nigdy w realu się z taką opinią nie spotkałam

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Jamroz 3 miesiąc temuocena: 50% 

    tych 17 procent którym jest to obojętne nie powinno się brać pod uwagę bo im zakaz nic nie zmienił, więc procentowo osób, którym zakaz utrudni życie jest znaczna większość.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~renie 2 miesiąc temuocena: 50% 

    Wynik mocno zaniżony, na pewno więcej ludzi jest przeciwnych zakazowi. Widzę co się dzieje wokół.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Adamas 1 miesiąc temuocena: 100% 

    "na grupie 512 osób." hahahahaha xDD

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony