REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 24.11.2019)

(Fot.materiały prasowe)

Polska jest największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej. Rynek jest dojrzały i konkurencyjny, karty na nim rozdaje trójka producentów: Mondelez, Ferrero i Lotte Wedel, którzy kontrolują prawie 50% całego rynku czekolady. Branża przygotowuje się do najbardziej intensywnego okresu sprzedaży. 

REKLAMAPurella - SuperHerbs - Belka w artykułach (15-30.11.2019)

Jak podaje firma Lotte Wedel za agencją badawczą Nielsen, Polak rocznie na słodycze wydaje około 190 zł, a wartość kategorii czekoladowej wynosi obecnie blisko 7,2 mld zł. Rynek ten rośnie w tempie 5% rocznie. W ujęciu wolumenowym wielkość tego rynku wynosi ponad 185 tys. ton i cechuje się wzrostem na poziomie + 1,2%.

Kategoria czekoladowa odpowiada za 60% obrotu całego rynku słodyczy. Największy udział mają w niej czekolady w tabliczkach na poziomie 27,7% i praliny na poziomie 27,1%. Nieco mniejszy kawałek „czekoladowego” tortu należy do batonów (16,8%) oraz wafli (13,6%). Kolejne, mniejsze części stanowią jajka i figurki czekoladowe (7,2%), słodycze „na jeden kęs” czyli tzw. bite size’y (4,5%) i batony muesli (3,1%).

Rdzeń kategorii - tabliczki

Tabliczki, największy segment kategorii słodyczy czekoladowych, osiągają obroty ze sprzedaży bliskie 2 mld zł rocznie (+3,4%) przy wolumenie 60 tys. ton (-0,4%). W Polsce największą popularnością cieszy się czekolada mleczna, której udział w sprzedaży wszystkich czekolad w tabliczkach wynosi 70%. Na drugim miejscu, z udziałem na poziomie 22,8%, plasuje się czekolada gorzka, której sprzedaż charakteryzuje się największą dynamiką – na poziomie +7,3% w kategorii tabliczek. Podium zamyka czekolada biała, jednak z dużo mniejszym udziałem w wysokości 3,7%.

Konsumpcja w Polsce na tle innych krajów

Konsumpcja czekoladowych słodyczy plasuje się na stabilnym poziomie. Statystyczny Polak konsumuje w ciągu roku około 5 kg produktów czekoladowych i ponad 1,5 kg czekolad w tabliczkach, wyprzedzając tym samym Francję (4,3 kg), Stany Zjednoczone (4,4 kg) czy Rosję (4,8 kg). Wśród rekordzistów prym wiodą Szwajcarzy zjadający średnio 8,8 kg. Gonią ich Niemcy i Brytyjczycy spożywający odpowiednio 7,9 kg oraz 7,6 kg czekolady na osobę.

Prognozy

Szacuje się, że rynek czekoladowy w Polsce, podobnie jak na świecie, będzie rósł stabilnie w tempie kilku procent rocznie. Jego dojrzałość wymusza na największych graczach udział w „wyścigu” na konkurencyjne nowości i poszukiwanie nowych rynków zbytu. Polska jest w czołówce eksporterów słodyczy, a wartość z tego tytułu szacowana jest na ok. 6 mld zł rocznie. Wśród głównych odbiorców, poza krajami Unii Europejskiej i tymi licznie zamieszkiwanymi przez Polonię, znajdują się m.in. Zjednoczone Emiraty Arabskie będące jednym z najszybciej rozwijających się rynków czekolady na świecie. 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony