REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (marzec 2019)
Hurtownia Eurocash w Łodzi, ul. Św. Teresy, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

Hurtownia Eurocash w Łodzi, ul. Św. Teresy, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Agencja ratingowa EuroRating zmieniła perspektywę ratingu kredytowego nadanego spółce Eurocash S.A. ze stabilnej na negatywną. Sam rating został utrzymany na dotychczasowym poziomie B+. Zmiana perspektywy ratingu Eurocash S.A. na negatywną związana jest z głównie z ponownym pogorszeniem struktury pasywów spółki, a także z systematycznym spadkiem osiąganych wyników finansowych.

REKLAMATargi w Krakowie - Belka w artykułach (marzec)

EuroRating zwraca uwagę na fakt, że po II. kwartale 2018 r. wskaźnik finansowania aktywów kapitałem własnym wyniósł zaledwie 14,4 proc., co było poziomem najniższym od siedmiu lat. Po korekcie o wartości niematerialne i prawne wskaźnik ten przyjmował już natomiast głęboko ujemny poziom -26,5 proc., co było wartością najniższą w historii spółki.

Również wskaźnik pokrycia aktywów trwałych kapitałem długoterminowym (wynoszący zaledwie 0,35) był na koniec czerwca najniższy w historii. Najwyższą od kilku lat wartość (1,9) osiągnęła natomiast relacja długu finansowego netto do znormalizowanego EBITDA.

W obszarze oceny finansowania do czynników negatywnych agencja zalicza przy tym nie tylko rosnącą wartość zobowiązań spółki, lecz także systematycznie pogarszającą się ich strukturę czasową. W ciągu ostatnich kwartałów już niemal całość zobowiązań Eurocashu miała charakter krótkoterminowy (dotyczy to nie tylko zobowiązań handlowych, lecz również długu finansowego).

EuroRating wskazuje, że wzrost wartości zobowiązań krótkoterminowych skutkuje coraz wyższą ujemną wartością kapitału obrotowego netto (który na koniec II. kwartału b.r. osiągnął już poziom -1,9 mld zł) i pogarszaniem pozycji płynnościowej spółki.

Agencja zaznacza, że jakkolwiek grupa Eurocash utrzymuje w ostatnich latach stale relatywnie wysoki poziom marży brutto na sprzedaży, to systematycznej erozji ulegają marże na niższych poziomach rachunku zysków i strat, a znormalizowany wynik netto liczony dla czterech ostatnich kwartałów był na koniec czerwca b.r. najniższy od dziesięciu lat (podczas gdy skonsolidowane przychody spółki wzrosły w tym czasie niemal trzykrotnie).

W kontekście agresywnej struktury finansowania spółki oraz pogarszającej się rentowności EuroRating negatywnie ocenia dokonywanie przez Eurocash w ostatnim czasie kolejnych dużych przejęć oraz kontynuację wypłat dywidend dla akcjonariuszy.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Karol 3 5 miesięcy temu

    Się ogarnęli otwarciem nowej wersji eurocash.pl za 15 mln (!!!) zł i moim zdaniem złudnym przekonaniem że klienci hurtowi będą lojalni ich marce gdy na rynku wzmaciają się konkurenci i też dostęp do zakupów hurtowych nie jest już tak limitowany - można wejść na platformy oferujące produkty od wielu sprzedających i z dostawą zamówić sobie towar. Hale cash&carry będą wymierać i jedynie własna logistyka może być jakąś przewagę. Nadal jednak ograniczony w Eurcash wybór do jednej oferty moim zdaniem będzie powodował, że kklienci będą wybierać elastyczność i szukać innych okacji cenowych. I tak kawałem po kawałku biznes Eurocash będzie się kurczył.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~gienek 2 5 miesięcy temu

    Będzie bum.... i po portugalskim monopolu w hurcie.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~? 1 5 miesięcy temuocena: 100% 

    4,5 mld Dino to 4,5 mld mniej w Eurocash, 7 mld Żabki to 7 mld mniej w Eurocash 5% LFL JMD tj. kilka mld to kilka mld mniej mi.n. w Eurocash Polaków nie przybywa, a sklepów dla segmentu C&C tylko ubywa, więc nie ma co liczyć na spektakularne wzrosty. Muszą się ogarnąć, a w tym są słabi bo tylko przejęciami pokazywali wynik.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony