REKLAMAPszczółka - Baner Główny - Pychałki (maj 2018)
Delikatesy Zagłoba w Tomaszowie Maz., źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

Delikatesy Zagłoba w Tomaszowie Maz., źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Zarówno e-handel, jak i duże sieci handlowe wygenerowały duże przychody w okresie świątecznym, szczególnie w branży spożywczej. Niestety, po raz kolejny do przegranych należą najmniejsze sklepy i punkty sprzedaży tradycyjnej. Według oceny zentrady, niezależnej wielobranżowej platformy zakupowej, również w e-handlu następuje mocna koncentracja rynku, co prowadzi do „kanibalizmu” wśród mniejszych detalistów.

REKLAMAKORAL - belka w artykułach - Bracia Koral (Smaki dzieciństwa) - maj 2018

– Aktualny scenariusz jest tragiczny - mniejsi handlowcy znowu należą do przegranych na rynku, który nadal oferuje wiele szans na sukces – sytuację niezależnych przedsiębiorców opisuje Ingo Schloo, CEO zentrada.network. – Podczas, gdy giganci e-handlu jak Amazon czy Alibaba inwestują w tradycyjny handel stacjonarny, a obroty w dyskontach obejmujące asortymenty Non-Food stale rosną, nadal wielu przedsiębiorców czy też doradców handlowych nie rozpoznaje trendów i szans, jakie są dzisiaj ważne, aby nie tylko przetrwać, ale również generować wzrosty sprzedaży.

Internet zmienił trwale zachowania zakupowe u konsumentów. Jednak jeżeli bliżej pozna się konsumenta, to można się dopasować i w dłuższej perspektywie czasowej wykorzystać te zmiany. Popyt na kosztowne produkty konsumpcyjne, tak jak to było do zauważenia w okresie świątecznym, wędruje coraz częściej do Internetu i zostaje obsłużony przez garstkę największych portali. Po drugiej stronie nawet tacy giganci jak Amazon widzą przyszłość dla handlu spożywczego w tradycyjnym handlu stacjonarnym, gdzie oprócz asortymentów spożywczych dużą rolę odgrywają produkty codziennego zapotrzebowania, produkty sezonowe oraz towar na akcje sprzedażowe i spontaniczny zakup.

Zdaniem ekspertów zentrady, aktywna polityka asortymentowa może wygenerować wzrosty sprzedaży, dzięki czemu teoretycznie nawet najmniejsze niezależne podmioty handlowe mogą nadal profitować. Detaliści muszą się orientować na klienta, nie na produkt. Handel tradycyjny funkcjonuje dzisiaj dzięki frekwencji lokalnych klientów i musi ją jak najlepiej wykorzystać. To wszystko można osiągnąć dzięki odpowiedniej polityce asortymentowej. Szerokie asortymenty towarowe, asortymenty uzupełniające, szybko rotujące produkty sezonowe oraz towar na akcje sprzedażowe – to wszystko zwiększa prawdopodobieństwo zakupu i wzrostu obrotu. W szczególności niskocenowe produkty są najczęściej kupowane w tradycyjnym handlu offline.

Przewagą małych, niezależnych sklepów jest to, że zwykle usytuowane są w najbardziej uczęszczanych lokalizacjach, a znajomość struktury i potrzeb lokalnych klientów przewyższa możliwości oddziaływania koncernów. W zależności od asortymentu bazowego uzupełnienie o takie produkty jak tanie AGD, upominki, dekoracje, narzędzia, zabawki, art. szkolne oraz art. drogeryjne pozwala na uzyskanie dodatkowego dochodu w tradycyjnym handlu stacjonarnym. Również sklepy odzieżowe aranżują Lifestyle & Beauty z odpowiednio rozszerzonymi asortymentami. Wygodne relacje ze stałymi dostawcami są dla takiej strategii niewystarczające i w epoce digitalizacji także przestarzałe.

– Tam, gdzie nie jest w stanie pomóc sprzedaż internetowa, pomocne stają się nowe strategie asortymentowe oraz korzyści oferowane przez internetowe platformy zakupowe. Konsekwentne wdrożenie nowej strategii daje nowe perspektywy na przyszłość – podsumowuje Bertold Goerlich, Country Manager zentrada.pl.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"