REKLAMAMODERN-EXPO  - Baner Główny (styczeń-luty 2020)

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Pomysł na sklep

 

16 grudnia 2019, 10:01

(fot. Phuong Tran, Unsplash)

W listopadzie średnia wartość koszyka najpopularniejszych produktów spadła do 228,10 zł z 231,42 zł w październiku - wynika z analiz ekspertów ASM Sales Force Agency.

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu zmalała również rozbieżność między najdroższym a najtańszym koszykiem, czyli zestawieniem wszystkich badanych produktów występujących w cenach najwyższych i najniższych.

Ponownie najdroższym kanałem sprzedaży okazało się e-grocery (choć średnia wartość koszyka zakupionego online zmalała o 0,5 zł względem poprzedniego miesiąca); zwiększył się też rozdźwięk cenowy pomiędzy zakupami online i offline: najdroższy sklep stacjonarny był o blisko 35 zł tańszy niż kanał e-grocery. Różnica ta wzrosła w listopadzie niemal trzykrotnie (w październiku najdroższy sklep stacjonarny był tańszy od e-grocery o 12 zł).

Tylko w trzech sklepach (pomijając kanał e-grocery) cena badanego koszyka była wyższa niż wartość koszyka uśrednionego. W październiku było ich aż pięć. W listopadzie większość sklepów okazała się tańsza niż wartość średnia.

Najdroższy ze stacjonarnych sklepów był tym razem E.Leclerc (236,02 zł), a najtańszy ponownie Auchan (z 206,2 zł o 7,68 zł tańszy wobec własnego wyniku miesiąc wcześniej). Z kolei hurtownia Makro, która była najdroższa w października, w listopadzie sklasyfikowana została na trzecim miejscu wśród najtańszych kanałów.

- W listopadzie rozpoczyna się okres intensywnych przygotowań świątecznych: statystycznie z roku na rok Polacy z okazji Świąt Bożego Narodzenia wydają coraz więcej, nie tylko na prezenty, ale także na żywność. Nie znaczy to jednak, że podstawowe produkty FMCG w tym okresie drastycznie drożeją; wręcz przeciwnie: listopad i grudzień obfitują w promocje i wyprzedaże, stąd też niższa wartość badanego koszyka. Płacimy więcej, bo kupujemy więcej – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Z badania ASM wynika, że w listopadzie ceny produktów w poszczególnych kategoriach różniły się nawet o 30-40 procent. Chemię domową i kosmetyki, ale też słodycze, mięso, ryby i wędliny w ekstremalnych przypadkach można było nabyć za mniej niż połowę ceny w innym sklepie. Największe rozbieżności cenowe trafiły się w kategorii mrożonek i alkoholi – tutaj różnice wynosiły nawet 40-46 procent.

Najnowsza, listopadowa edycja koszyka cen ASM SFA była już dziewiątą. Eksperci firmy od marca porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski (tj. Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro i Selgros). Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Jak podkreślają autorzy badania, bazuje ono na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe grupy produktów. I odwrotnie, i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze w danym miesiącu produkty.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 8

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~lola 3 25 dni temu

    co za zdjęcie pod artykułem ? przestajecie być wiarygodni

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~jarock 2 miesiąc temu

    Skoro notowane w rankingu są Biedronka i Lidl to dlaczego nie ma Dino ?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~klient Kauflandu 1 miesiąc temuocena: 100% 

    Kaufland powinien zmienić hasło reklamowe. Np. "Taniej niż w dyskoncie" :)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony