REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)
Hermetyczna kategoria, jaką są bakalie, skłania producentów do rozszerzania oferty o wyroby w czekoladzie. Najczęstszym błędem, popełnianym przez sklepy oferujące taki asortyment, jest narzucenie zbyt wysokiej marży. Rozsądna cena to skuteczna zachęta w przypadku tego rodzaju słodkich przekąsek.
REKLAMA

Od lat bakalie w czekoladzie produkuje Jutrzenka Colian, lider tego rynku. Stosunkowo niedawno, bo na przełomie lat 2010 i 2011, temat podjęli kolejni producenci, ale nie wyrobów czekoladowych, a bakalii. – Bakalie to kategoria zbyt hermetyczna. Aby się rozwijać, musieliśmy wejść w nowy segment – wyjaśnia Anna Grzech z działu marketingu Atlanty Poland, właściciela marki Bakal. W 2011 roku firma wprowadziła na sklepowe półki produkty Bakal Sweet w efektownych kubeczkach i w asortymencie, na który składają się rodzynki oraz orzechy laskowe zatopione w trzech rodzajach czekolady – mlecznej, deserowej i białej. – Linia została świetne przyjęta, czego dowodem są liczne nagrody przyznane w tym samym roku, w którym produkty trafiły do sprzedaży – podkreśla przedstawicielka Atlanty Poland. Z uwagi na prezentowe opakowania, firma rekomenduje ustawianie wyrobów Bakal Sweet w sekcji z pralinami oraz, jeśli miejsca w sklepie jest dość, wśród innych słodkich przekąsek.

Bakalie w czekoladzie siłą rzeczy muszą kosztować nieco więcej niż inne słodycze – i bakalie, i czekolada nie należą do tanich komponentów. Producenci ubolewają jednak, że ceny dodatkowo windują detaliści, którzy narzucają zbyt wysokie marże, co znacząco utrudnia odsprzedaż. – Optymalna cena stugramowej torebki rodzynków w czekoladzie to 1,99­‑2,39 zł, a żurawiny w czekoladzie w 150­‑gramowym kubku – 4,99 zł. Takie ceny sugerujemy jako producent – mówi Leszek Bednarz, dyrektor handlowy ds. FMCG w Atlancie Poland. W odróżnieniu od innych firm oferujących czekoladę – jak Jutrzenka Colian czy Maspex Wadowice, właściciel marki DecoMorreno – Atlanta Poland nie oferowała wcześniej produktów z dodatkiem czekolady. Wejście w nowy segment wymagało zatem pewnych inwestycji. – Uruchomienie linii to nie problem. Większym wyzwaniem jest „nauczenie się” czekolady i poznanie specyfiki tego rynku – przyznaje Leszek Bednarz. Dodaje, że firma opiera się na kuwerturze zestalonej, kupowanej od polskich i zagranicznych producentów. Najlepiej rotują warianty: Żurawina w czekoladzie mlecznej i białej, Orzechy arachidowe i Orzechy laskowe (oba warianty w czekoladzie mlecznej).

Podobnie jak wielu innych producentów FMCG, także Atlanta Poland, współpracując z dyskontami na zasadzie akcji in­‑outowych (produkty trafiają do sprzedaży w ramach oferty okazjonalnej), może testować potencjał nowości pod względem ich smaku, opakowań czy ceny. W ubiegłym roku z okazji walentynek w Biedronce można było kupić limitowaną edycję żurawiny w czekoladzie Bakal Sweet. Wcześniej firma produkowała pod marką Magnetic bakalie w czekoladzie dla tego operatora. Obecnie portugalska sieć zacieśniła współpracę z innym producentem private labels – firmą Eurohansa.

Ani Bakalland, ani Helio, dwaj duzi gracze na bakaliowym rynku, nie zdecydowali się na rozszerzenie oferty o bakalie w czekoladzie. W odróżnieniu od skoncentrowanej na tej jednej kategorii Atlancie Poland, firmy te nie musiały szukać „odnogi”, bo ich oferty są rozbudowane. Obejmują polewy i masy do ciast, oraz – w przypadku Bakallandu – produkty śniadaniowe. – Kilka lat temu blisko przyglądaliśmy się segmentowi bakalii w czekoladzie, ale wówczas uznaliśmy go za zbyt zatłoczony, by móc tu szybko i efektywnie zaistnieć. Proszę pamiętać, że z punktu widzenia konsumentów, dla bakalii w czekoladzie dobrami substytucyjnymi są także draże, chociażby takie, jak np. M&M’s – mówi Grzegorz Sobociński z działu marketingu Helio. Dodaje, że choć firma nadal obserwuje omawiany segment, koncentruje się na bakaliach, które polecane są w zdrowej diecie. – Potencjał czekolady postanowiliśmy wykorzystać w dodatkach do ciast, wprowadzając linię polew i dekoracji Helio w formie unikalnych pastylek o czekoladowym smaku – mówi Sobociński. Przypomina, że marka Helio była pionierem kategorii mas makowych i jest jej bezwzględnym liderem. 

(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (131) Styczeń 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony