REKLAMAWitpak, baner główny (lipiec-sierpień 2019)

W przeciwieństwie do beaconów, technologia RFID pozwala na dotarcie do klientów z personalizowaną ofertą reklamową bez konieczności angażowania klienta w dodatkowe aktywności. Z RFID nie trzeba pobierać żadnej aplikacji i sięgać po telefon do kieszeni, by otrzymać zachętę do zakupów lub rabat. Ekspert Smart Technology Group analizuje wady i zalety obu rozwiązań

REKLAMAKAiN - Belka w artykułach (lipiec PROMO)

(Pixabay CC0)

Dr inż. Karolina Kozłowska, prezes Smart Technology Group, rozważa wady i zalety dwóch technologii wykorzystywanych w handlu.

RFID (ang. Radio-frequency identification) – technika, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych oraz zasilania elektronicznego układu (etykieta RFID) stanowiącego etykietę obiektu przez czytnik, w celu identyfikacji obiektu. Technika umożliwia odczyt, a czasami także zapis układu RFID. W zależności od konstrukcji umożliwia odczyt etykiet z odległości do kilkudziesięciu centymetrów lub kilku metrów od anteny czytnika. System odczytu umożliwia identyfikację wielu etykiet znajdujących się jednocześnie w polu odczytu.

Bluetooth: technologia bezprzewodowej komunikacji krótkiego zasięgu pomiędzy różnymi urządzeniami elektronicznymi, takimi jak klawiatura, komputer, laptop, palmtop, telefon komórkowy i wieloma innymi. W połączeniu z beaconami technologia ta wykorzystywana jest m.in. w handlu detalicznym

To, co miało być największą zaletą – możliwość dotarcia do smartphone’a każdego klienta – okazuje się w rzeczywistości poważnym wyzwaniem. Spora część klientów nie chce bowiem korzystać z telefonów komórkowych podczas wizyt w butiku. Z Bluetooth korzysta od 25% (Rosja) przez 33% (UK) do 50% (USA, Kanada) klientów. Jednak zazwyczaj jest to mniej liczna i mniej majętna grupa klientów w wieku 18-25 lat. Starsi z nich zamiast pobierać aplikację, włączać i konfigurować ją, a następnie czytać trafiające doń komunikaty – wolą po prostu cieszyć się zakupami. Ale utrudnienia związane z beaconami dostrzegają i inni klienci. Jak się okazuje, jeśli klient otrzymał więcej niż jedno powiadomienie push w tym samym sklepie, to popularność aplikacji spadała o 313%. Klienci usuwali aplikację także wtedy, gdy otrzymywane powiadomienia były dla nich interesujące.

Nawet z samej branży słychać głosy, że beacony są zbyt skomplikowane, by spełniły pokładane w nich oczekiwania. Do tego dochodzą przeszkody natury technicznej: beacony działają na baterie, wymagają serwisowania, mają ograniczone możliwości w zakresie kształtu i rozmiaru. Nie należą też do najtańszych urządzeń.

Nie oznacza to, że sama idea stojąca za beaconami była zła. Wymaga jednak innych środków. Godną sprawdzenia alternatywą jest technologia pasywnego RFID, czyli radiowa identyfikacja tagów działających bez baterii. Korzystając z niej, możemy oddziaływać na klienta bez rozpraszania go i zmuszania do wykonywania dodatkowych czynności.Technologia RFID gwarantuje więc bezinwazyjny i płynny sposób komunikacji z klientem, bez zabierania mu przyjemności z zakupów.

Dobrze się widzi

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony