REKLAMAROS-SWEET - baner główny (sierpień 2018)
W Polsce trwa ewolucja dyskontów w stronę supermarketów

W Polsce trwa ewolucja dyskontów w stronę supermarketów (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Działające w Polsce dyskonty coraz bardziej ewoluują w stronę modelu supermarketu. Nie wszyscy kluczowi gracze będą w stanie równie skutecznie podążać za zmiennymi preferencjami konsumentów. Dyskonterzy rozbudowują ofertę premium i podnoszą jakość produktów, w efekcie czego w ostatnich latach liczba SKU podskoczyła o 50 proc. Mamy jeden z najbardziej zaawansowanych kanałów spośród wszystkich krajów Zachodu – raport LZ Retailytics.

REKLAMAFBK 2018 - belka w artykułach - (sierpień-wrzesień 2018)

Poszerzenie asortymentu produktów markowych wystawiło dyskonty na ataki promocyjne ze strony innych kanałów. W rezultacie zarówno lider rynku Biedronka, jak i wicelider Lidl pracują nad modyfikacją konceptów sprzedażowych, twardo konkurując ze sobą i z innymi sieciami o miano najtańszej. Aldi Nord, spóźniony w tej grze, szybko idzie do przodu, ale nie ma realnych szans, aby stać się ważnym graczem w skali ogólnopolskiej.

– W Polsce skończyła się złota era twardych dyskontów. Rosną dochody rozporządzalne gospodarstw domowych, a klienci czołowych podmiotów kanału dyskontowego – Biedronki, Lidla, Aldiego i Netto – oczekują nie tylko najniższych cen, coraz więcej wagi przywiązując do jakości produktów i większego wyboru towarów markowych. Zorientowany na cenę kanał w ostatnich latach osiągał blisko 9-proc. wzrost sprzedaży, wyprzedzając średnią rynkową o ponad 5 punktów procentowych.

Wzrost udziału dyskontów w rynku następował głównie kosztem hipermarketów i sklepów niezależnych. Obecnie konsolidacja i wzrost nasycenia rynku, w połączeniu ze zmieniającymi się preferencjami konsumenckimi, spowolnią dalszą ekspansję dyskontów i staną się wyzwaniem dla ich podstawowego modelu biznesowego – przekonuje Sebastian Rennack, starszy analityk detalu w LZ Retailytics.

Biedronka jest bezdyskusyjnym liderem rynku z ponad 2,7 tys. sklepów, ale jest coraz mocniej atakowana przez znacznie mniejszego Lidla, który nie tylko oferuje konkurencyjne ceny, ale bardzo dba też o jakość i świeżość produktów. Światowy zawodnik wagi ciężkiej Aldi, a także duńskie Netto, pozostają daleko w tyle, nie dysponując wystarczającą liczbą sklepów, by stawić czoła wiodącej dwójce.

W stronę supermarketów

W ciągu najbliższych dwóch lat łączna liczba sklepów dyskontowych w Polsce zbliży się do 4 tys., a dalszy wzrost będzie oznaczał ryzyko kanibalizacji i w rezultacie spadku zyskowności. W przeszłości otwieranie nowych placówek gwarantowało pozytywny like-for-like, dzięki odbieraniu udziałów w rynku innym jego uczestnikom, obecnie dyskonterzy walczą głównie ze sobą nawzajem.

W związku z rosnącym dochodem rozporządzalnym ludności wszystkie cztery sieci rozpoczęły modyfikację modeli sprzedaży. Promocyjne bitwy pomiędzy Biedronką i Lidlem wciąż są widoczne, ale reorientacja konsumentów w kierunku jakości produktów, ich lokalnego pochodzenia oraz wygody zakupów wymusza zmianę strategii. W Polsce duża część populacji mieszka na obszarach wiejskich, ma głęboko zakorzenione przyzwyczajenia, dlatego standardowe, międzynarodowe podejście unifikujące ofertę już dłużej nie działa. To między innymi z tego powodu Biedronce przyniósł korzyści fakt, że działa w dużej skali, ale tylko na jednym rynku. Podczas gdy Aldi i Lidl swego czasu miały w ofercie nawet do 85 proc. marek „fantomowych”, kompletnie nieznanych polskiemu konsumentowi, lider polskiego rynku nawiązywał dialog z klientami, wprowadzając do oferty znacząco więcej produktów polskiego pochodzenia, w dobrych cenach. Obecnie jednak ten trend wydaje się wyczerpywać.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 29

  • 16
    BARDZO PRZYDATNY
  • 3
    PRZYDATNY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 8
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Bung 1 10 miesięcy temuocena: 17% 

    Jak to kto? Biedronka!!!!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony