REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-31.07.2020)
Szybko ubywa sklepów, w sąsiedztwie których nie działa dyskont. W najtrudniejszej sytuacji są hipermarkety. 43 proc. z nich ma co najmniej jedną tego typu placówkę w promieniu 500 metrów, 78 proc. w zasięgu jednego kilometra, a niemal wszystkie w strefie trzech kilometrów.
REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

Firma Market Side wyliczyła, że pięć lat temu statystyczny hipermarket miał w promieniu kilometra 6 sklepów dyskontowych, obecnie jest ich 10. Zakładając, że każdy notuje roczne obroty na poziomie około 15 mln zł, otrzymamy kwotę 150 mln zł (wydawaną przede wszystkim na artykuły spożywcze), którą dyskonty ściągają ze strefy oddziaływania przeciętnego hipermarketu. Najwięcej problemów mają z tym hipermarkety E.Leclerc.

Jeśli chodzi o supermarkety, najbardziej pokrywające się z dyskontami lokalizacje mają E.Leclerc (znów), Carrefour Market oraz Piotr i Paweł. Najrzadziej z dyskontami sąsiadują sklepy SPAR, które działają głównie w mniejszych miejscowościach.

Wraz ze wzrostem liczby placówek sieci dyskontów coraz silniej konkurują pomiędzy sobą (szczególnie wyraźnie widać to w zachodniej Polsce i na Śląsku). Już połowa Lidli ma w strefie 500 metrów przynajmniej jedną Biedronkę. W przypadku Aldiego ten wskaźnik wynosi 57 proc., a dla Czerwonej Torebki – aż 71 proc.

Do kuriozalnej sytuacji doszło np. w Słupsku, gdzie Netto prowadzi 5 sklepów, Lidl 4, a Biedronka 12. Sieć Czerwona Torebka, która ogłosiła niedawno upadłość, postanowiła zakotwiczyć 150 m od miejsca, z którego w 2013 roku zrezygnowała Biedronka i niespełna 200 m od innej działającej Biedronki. Konkurencja w słupskim handlu jest mordercza. W mieście funkcjonują też 2 hipermarkety (Kaufland, E.Leclerc), 11 supermarketów (4 Top Markety, 2 Stokrotki, 2 Freshmarkety, Delikatesy Centrum, Intermarché, Polomarket), a także ponad 20 sieciowych sklepów convenience (m.in. 15 Żabek).

Wbrew obiegowym opiniom wśród dyskonterów efekt kanibalizacji własnej marki jest niewielki. Dane dla Biedronki wyraźnie pokazują, że portugalski operator stara się, żeby jego sklepy działały przynajmniej po pół kilometra od siebie. Tylko w przypadku co szóstej placówki ta reguła nie jest zachowana.

Największe zagęszczenie sklepów dyskontowych dla miast liczących powyżej 100 000 mieszkańców występuje w Zielonej Górze, gdzie są obecni wszyscy najważniejsi gracze. Oprócz 16 Biedronek działają 4 Lidle, 3 sklepy Netto i 2 placówki z logo Aldi. O klientów walczy również kilka hipermarketów (Auchan, Carrefour, Tesco, E.Leclerc), cały szereg supermarketów różnych sieci (Alma, Eko, Intermarché, Piotr i Paweł, Polomarket, SPAR, Tesco), a także 49 sklepów convenience wszystkich głównych sieci.

Co roku w Polsce przybywa 300 sklepów dyskontowych. Obecnie jest ich około 3500. Docelową chłonność rynku szacuje się na 5000 placówek. Najwięcej może ich powstać w Warszawie, Krakowie, Łodzi oraz poza obszarami miejskimi.

















(GSZ)

Wiadomości Handlowe, Nr 6 - 7  (145), Czerwiec - Lipiec 2015

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony