REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)
Dyskont Biedronka w Łodzi przy ul. Kusocińskiego

Dyskont Biedronka w Łodzi przy ul. Kusocińskiego (fot. Konrad Kaszuba)

Znajomość, rozpoznawalność danej marki, emocje, jakie ona wzbudza, a także to, czym wyróżnia się ona od konkurencji, to podstawowe składowe siły brandu sieci spożywczych. Z badania Open Research „Wizerunek sieci spożywczych” wynika, że Biedronka ma najsilniejszą markę spośród działających w Polsce dużych sieci spożywczych.

REKLAMAITCOM - Belka w artykułach

Firma Open Research posłużyła się w badaniu narzędziem Behavioral Brand Tracking, które wykorzystuje ekonomię behawioralną, dzięki czemu – poza deklaracjami i czynnikami racjonalnymi – badacze mogli uwzględnić także automatyzmy i inne nie do końca uświadomione czynniki, wpływające na postrzeganie danej marki przez konsumentów.

Znajomość sieci spożywczych

Biedronka zdecydowanie zwyciężyła w kategorii najbardziej znanych marek sieci spożywczych. W odpowiedzi na pytanie „Jakie marki sklepów spożywczych znasz?” aż 35 proc. respondentów wymieniło tę sieć jako pierwszą, która przyszła im do głowy (tzw. top of mind), a 82 proc. wymieniło ją spontanicznie. Sieć zadbała nie tylko o dostępność fizyczną, ale i mentalną, m.in. inwestując w reklamę. W 2018 roku była drugą siecią po Lidlu, która zwiększyła swoje wydatki na reklamę. W 2019 roku te statystyki mogą być jeszcze wyższe.

Drugi pod względem rozpoznawalności był Lidl, wymieniony na pierwszym miejscu przez 20 proc. badanych i wymieniony spontanicznie przez 72 proc. Pozostałe spośród 14 sieci wypadły znacznie gorzej. Marki Netto, Intermarche i E.Leclerc w ogóle nie zostały wymienione w pierwszej kolejności, a spontanicznie wspomniało o nich odpowiednio 15, 12 i 8 proc. konsumentów.

Nastawienie emocjonalne do sieci spożywczych

Kolejny wskaźnik – nastawienie emocjonalne do danej sieci spożywczej – pokazuje, że całościowo marki Biedronka i Lidl kojarzą się z pozytywnymi odczuciami.

Aż 57 proc. badanych czuje radość, myśląc o Biedronce. W sumie 70 proc. wyrażało pozytywne emocje wobec tej marki, 18 proc. ma do niej nastawienie neutralne, a tylko 12 proc. negatywne.

W przypadku Lidla radość deklarowało 56 proc., pozytywne emocje łącznie 73 proc., neutralne 18 proc., a negatywne zaledwie 9 proc.

Najgorzej pod tym względem wypadł E.Leclerc, który budzi pozytywne uczucia u 23 proc. respondentów, a dla aż 49 proc. marka ta jest obojętna. 28 proc. jej nie lubi.

Emocje reprezentowane przez ikonki to: 1 szczęście, 6 zaskoczenie, 7 neutralne, 2 strach, 3 smutek, 4 odraza, 5 gniew

Autorzy badania zwracają uwagę na pewien mechanizm. Marki, które budzą pozytywne emocje, chętniej są przywoływane przez nasz mózg. Natomiast marki budzące emocje neutralne, nie budzące żadnych emocji, rzadziej przypominają się klientom w sytuacji dokonania wyboru.

Nastawienie emocjonalne silnie koreluje ze znajomością marek. Marki z nieco większym odsetkiem negatywnych emocji (Tesco, Żabka) wyprzedzają w podsumowującym rankingu marki o istotnie wyższym neutralnym nacechowaniu (Intermarche, Stokrotka).

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 3
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Nicky 2 29 dni temu

    W Lidlu czy Biedronce ceny nie są niskie. Lokalne Społem czy Stokrotka mają podobne lub niższe ceny, niestety wszyscy pamiętają fakt że kilka lat wstecz Biedro była rańsza... Uwielbiam Społem - wspieram polską markę!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~klient dyskontów 1 29 dni temu

    Chusteczki higieniczne w tej samej cenie co w Lidlu, jogurty w zbliżonych cenach, worki na odpady w rolce bodajże w tej samej cenie co Lidl 2,59 zł, woda mineralna 1,5 l marki własnej tyle samo co w Lidlu - gdzie te niskie ceny, skoro po ostatniej wizycie w obu tych sklepach mam wrażenie, że mają identyczne ceny?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony