REKLAMAProxi Cloud Banner Główny fiolet_wrzesien
Tesco kusi klientów niską ceną

Tesco kusi klientów niską ceną (fot. Łukasz Rawa, wiadomoscihandlowe.pl)

Karmy dla zwierząt są dostępne w zdecydowanej większości sklepów spożywczych. Jednak oferowany asortyment różni się znacząco w zależności m.in. od rodzaju placówki, jej wielkości czy lokalizacji. Dlatego porównaliśmy półki z produktami dla czworonogów w hipermarkecie, dyskoncie i sklepie convenience.

REKLAMAVITAKRAFT - VITA NATURE -BELKA W ARTYKUŁACH (15-30.09.2019)

Z danych agencji badawczej Euromonitor International wynika, że w Polsce przez ostatnie dziewięć lat rynek karmy gotowej dla kotów podwoił się pod względem wolumenu, zaś rynek karmy dla psów – potroił się. W 2011 roku tylko 13 proc. polskich psów i kotów jadło gotową karmę. Pozostałe czworonogi karmiono odpadkami ze stołu ich opiekunów. Dziś prawie jedna trzecia psów i ponad połowa kotów regularnie je gotowe karmy.

Polacy wydają na jedzenie dla zwierząt domowych już ponad 2 mld zł rocznie. W ciągu ostatniej dekady półka z tym asortymentem zmieniła się nie do poznania – dawniejsze skromne regały zostały zastąpione działami, które ciągną się przez całe alejki. Oprócz żywności dla domowych zwierząt na półkach pojawiły się kosmetyki do pielęgnacji, różnego rodzaju akcesoria, są nawet zabawki.

Operatorzy handlowi uważnie śledzą trendy sprzedażowe, co oczywiście przekłada się na decyzje związane z zarządzeniem półkami z tym asortymentem. Warto zatem zastanowić się, czym starają się przyciągnąć klientów poszczególne sieci. Zdecydowaliśmy się zbadać to na przykładzie trzech warszawskich sklepów – hipermarketu, sklepu dyskontowego oraz placówki typu convenience. Wybór padł na hipermarket Tesco, Żabkę i Biedronkę.

Nie jest zaskoczeniem, że spośród odwiedzonych przez nas sklepów najwięcej przestrzeni na karmę dla zwierząt przeznaczyło Tesco. W działającym na warszawskich Kabatach hipermarkecie produkty z kategorii petfood zajmują 14 regałów (sąsiadujących z czterema regałami wypełnionymi innymi artykułami dla zwierząt, takimi jak żwirek czy akcesoria). Do niedawna było ich więcej, ale sklep jest obecnie w trakcie przekształcenia i część regałów w przestronnej alejce stoi pusta. W Biedronce przy stacji metra Wilanowska karmę dla zwierząt zmieszczono na 3 regałach, a w Żabce zlokalizowanej w stołecznej dzielnicy biurowej produkty petfood zajmują zaledwie niepełną jedną półkę. Wszyscy operatorzy stosują też dodatkowe punkty ekspozycji – w Tesco i Biedronce znajdziemy zawieszki, natomiast w Żabce plastikowy ekspozytor na małe opakowania przysmaków. W odwiedzonej przez nas Biedronce stały również dwa kartonowe stendy z wyselekcjonowaną ofertą wiodących producentów.

Tesco prowadzi również pod względem liczby SKU, których w kategorii karmy ma nieco ponad 200. Na regałach Biedronki jest natomiast ok. 70 SKU, zaś w odwiedzonej przez nas Żabce tylko 6 SKU - puszki dla psów i kotów nie zajmują dostatecznej ilości miejsca, więc muszą dzielić półkę z rajstopami. Aczkolwiek, jeśli chodzi o liczbę dostępnych marek, to różnice pomiędzy sklepami różnych szyldów są już o wiele mniejsze. W zbadanym hipermarkecie dostępnych było 14 marek, w dyskoncie 12, a w sklepie convenience 4. Zarówno w Tesco, jak i w Biedronce znaleźliśmy produkty marek: Dreamies, Kitekat, Pedigree, Perfect Fit, Sheba i Whiskas. Na półkach hipermarketu eksponowano ponadto wyroby Pepe Special, PreVital, Cesar, Dogway, Chappi i Frolic. Za to w dyskoncie oferowane są produkty Purina One, Puffi, Gourmet i Felix. W Żabce spośród brandów producenckich podczas naszej wizyty dostępne były tylko Chappi i Felix. Należy jednak wziąć pod uwagę, że odwiedzona przez nas placówka znajduje się w dzielnicy biurowej. W Żabkach zlokalizowanych przy osiedlach asortyment petfood jest zazwyczaj nieco szerszy.

Tym, co łączy zbadane przez nas sklepy jest liczba marek własnych, która w każdym przypadku wynosi 2. Tesco proponuje opiekunom zwierząt produkty pod markami Brunos i Pet Specialist. Biedronka ma brandy Activ Pet i Kitty, a Żabka wyroby z logo ForDog i ForCat. Jednocześnie żaden z odwiedzonych sklepów nie oferuje sprzedaży karm na wagę.
 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 8

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~HK 1 5 dni temuocena: 100% 

    Dobrze by jeszcze zbadać jakość tego, co w artykule szumnie nazywa się karmą gotową. Gotowa jest. Ale czasem lepiej karmić zwierzę tym, co się ma w domu, niż podawać mu te "karmy" z półek w marketach. Zboża, węglowodany, powinny w żywieniu czworonogów stanowić kilka %. W puszce mięsnej 400g za 1,99zł, to mięsa jest 4%, a reszta węglowodany. I jeśli puszka z kosztem wytworzenia, marżą producenta, marżą sklepu i VATem (nawet jeśli to tylko 8%) kosztuje tyle, ile kosztuje, to jaka jest jakość tego mięsa w puszce?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony