REKLAMAHELIO - NATURA - BANER GŁÓWNY (30.03 - 05.04.2020)
Biedronka 2.0 w DH Smyk w Warszawie

Biedronka 2.0 w DH Smyk w Warszawie (fot. mat. prasowe JM Polska)

Tylko w okresie od 18 listopada do 10 stycznia – a więc w niespełna dwa miesiące – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał 13 decyzji Inspekcji Handlowej o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kar za niewłaściwe informowanie konsumentów o cenach produktów w marketach sieci Biedronka. Łączna wartość nałożonych i utrzymanych w mocy kar to 350,8 tys. tys. zł.

REKLAMA

W ubiegłym roku 2019 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła serię kontroli w dyskontach sieci Biedronka, dotyczących przestrzegania ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Seria kontroli przeprowadzona została w placówkach sieci podlegających Wojewódzkim Inspektorom Inspekcji Handlowej ze Szczecina i Katowic. Polegały na sprawdzaniu prawidłowości uwidaczniania cen produktów oraz cen jednostkowych.

W ramach tej serii kontroli inspektorzy stwierdzali między innymi liczne uchybienia polegające bądź na braku uwidocznionych cen produktów, braku ceny jednostkowej bądź na całkowitym braku uwidocznienia ceny – tak zdarzało się najczęściej. Za tego rodzaju wykroczenia przedsiębiorcy grozi kara grzywny w wysokości do 20 tys. zł. Inspektorzy powtarzali kontrole i stwierdzali kolejne naruszenia przepisów, a ponieważ następowały one co najmniej trzykrotnie, w tych samych placówkach w terminie krótszym niż 12 miesięcy, mogli stosować wyższe kary, sięgające do 40 tys. zł.

W sumie w wyniku tej serii inspekcji Jeronimo Martins Polska otrzymało kilkanaście kar. Spółka każdorazowo odwoływała się od decyzji inspekcji do UOKiK. W grudniu 2019 r. i styczniu 2020 r. urząd wydał aż 11 decyzji w sprawie tych odwołań. W dwóch przypadkach urząd uchylał decyzje inspektorów i kierował sprawę do ponownego rozpatrzenia. W pozostałych dziewięciu zaskarżone decyzje Inspekcji Handlowej zostały utrzymane w mocy.

Takie niekorzystne dla JMP decyzje UOKiK w samym listopadzie 2019 r. wydał cztery. Dotyczyły kar na kwoty od 18 do 40 tys. zł. Łącznie dało to 111,2 tys zł.

W grudniu 2019 r. UOKiK takich decyzji wydał sześć. Dotyczyły kar na kwotę od 12 do 40 tys. zł – łączna wartość zatwierdzonych przez UOKiK kar wyniosła w tym okresie 146,1 tys. zł.

Z kolei tylko w okresie od 7 do 10 stycznia urząd pochylił się nad trzema kolejnymi decyzjami, wszystkie utrzymując w mocy. Kary w tym pakiecie były wyrównane – od 30,2 tys. zł do 32,9 tys. zł. Łącznie wypadło 93,5 tys. zł.

Zatem w ciągu niespełna dwóch miesięcy UOKiK podtrzymał decyzje o łącznych karach za nieprzestrzeganie ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług przez JMP o łącznej wysokości 350,8 tys. zł.

Od 2010 r. prezes UOKiK wydał aż 70 decyzji w sprawie Jeronimo Martins Polska. W poprzedniej dekadzie było ich tylko 7.

Przypomnijmy, że Biedronce potencjalnie grożą nieporównanie większe, miliardowe grzywny. UOKiK ogłosił w październiku ub.r., że zbada zarzuty, dotyczące różnic pomiędzy cenami umieszczonymi przy towarze a naliczanymi przy kasie, a także braku informacji o cenie przy produkcie na półce. Ze skarg konsumentów i ustaleń Inspekcji Handlowej wynika, że takie sytuacje nie są rzadkością w tej sieci. Spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara w wysokości równej nawet 10 proc. obrotu.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Polski klient. 2 2 miesiące temuocena: 67% 

    Może wreszcie ktoś powstrzyma inwazję owadów na nasz kraj. Pilnie potrzebna jest Ustawa o Handlu, ograniczająca udział w rynku, bo dyskonty już prawie zaorały polski handel do spółki z Żabką. A nasz Rząd tylko się przygląda tym patologiom!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~bob 1 2 miesiące temuocena: 100% 

    Widać opłaca się kantować klientów !!! 350 tys. to oni zarobili w jeden dzień, śmiechu warte, tyle to oni wydają na waciki dla prezesa :(

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 25% - Half Page (kwiecień - maj 2020)
do góry strony