REKLAMAHELIO - główny - masy
Tomasz Kaczyński, partner w praktyce LifreSciences kancelarii DZP (w środku)

Tomasz Kaczyński, partner w praktyce LifreSciences kancelarii DZP (w środku) (materiały własne)

Przez ponad trzy lata od momentu wejścia w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (…), napoje alkoholowe o zawartości alkoholu większej niż 1,2 proc. obj. były zwolnione z wymogu przedstawiania obowiązkowej informacji na temat wykazu składników i informacji o wartości odżywczej. Już za kilka miesięcy to się zmieni, więc branża alkoholowa musi już w tej chwili przygotować się na istotne zmiany.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach

13 marca 2017 r. Komisja Europejska, z dwuletnim opóźnieniem, opublikowała sprawozdanie w sprawie obowiązkowego podawania wykazu składników i informacji o wartości odżywczej na etykietach napojów alkoholowych. Zaległe sprawozdanie miało odpowiedzieć na pytanie, czy jest konieczne, by napoje alkoholowe objąć w przyszłości podobnymi wymogami, jak w przypadku innych środków spożywczych, w szczególności obowiązkiem podawania informacji na temat wykazu składników oraz znakowania wartością energetyczną.

„W sprawozdaniu wskazano, iż wyłączenie spod znakowania powyższymi informacjami powoduje, iż konsumenci nie do końca mają przedstawioną rzetelną i kompletną informację na temat nabywanego produktu. Powyższe dodatkowo nie współgra z pozostałymi wymaganiami przedmiotowego rozporządzenia, które stanowią m.in. o tym, iż informacje na temat żywności muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia dla konsumenta. W dzisiejszej dobie mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym konsumentem, który oczekuje pełnej i rzetelnej informacji ze strony nabywanych produktów, w tym również napojów alkoholowych. W tym temacie wypowiedział się również Parlament Europejski, Światowa Organizacja Zdrowia, jak też organizacje konsumentów i zdrowia publicznego, które opowiedziały są za przyjęciem nowych przepisów dotyczących etykietowania napojów alkoholowych, zwłaszcza w odniesieniu do znakowania wartością energetyczną” - wyjaśnia Monika Zagrajek, Counsel kancelarii DZP.

Jak podkreśla ekspert kancelarii DZP z informacji podanych w sprawozdaniu wynika, iż „Komisja Europejska jednak wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom działającym na rynku i proponuje, by w pierwszej kolejności dać możliwość wykazania się branży alkoholowej poprzez zaproponowanie własnych rozwiązań, jak np. stworzenie samoregulacji. Z racji tego, iż każda branża charakteryzuje się swoją własną specyfiką, Komisja zaproponowała, by branża alkoholowa przedstawiła odpowiednie rozwiązania, które uwzględniałyby zarówno specyfikę napojów alkoholowych, zaspokajałyby oczekiwania konsumentów w zakresie pożądanych informacji oraz zapewniałyby skuteczną ochronę konsumenta w skali całej Unii Europejskiej.”

- „Branży pozostało niecałe 9 miesięcy na przedstawienie Komisji odpowiednich rozwiązań. Samoregulacja dotyczyłaby całego sektora napojów alkoholowych. Następnie Komisja oceni propozycje branży. Jeśli samoregulacje nie będą spełniały założeń i oczekiwań, Komisja podejmie działania o charakterze legislacyjnym – ostrzega Tomasz Kaczyński, partner w praktyce LifreSciences kancelarii DZP.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Konrad 1 2 miesiące temu

    to był absolutny skandal, że alkohol wyłączone spod tej regulacji! Konsument ma absolutne prawo wiedzieć co jest zawarte w produkcie! Producenci jogurtów muszą to robić a producenci alkoholu nie! Gdzie tu logika?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"