REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 06.08.2019)

(fot. Pixabay CC0)

Do tej pory nie wiemy, kiedy i w jaki sposób Wielka Brytania opuści Unię Europejską. Jedno jest pewne, po brexicie Wielka Brytania stanie się „państwem trzecim”. A co za tym idzie zmieni się ochrona prawna osób kupujących w brytyjskich e-sklepach.

REKLAMABIG InfoMonitor_belka w artykułach

Zakupy przez internet – prawa konsumenta

Konsumenci z innych krajów UE oczywiście wciąż będą mogli kupować produkty z Wielkiej Brytanii. Zgodnie z przepisami europejskimi, jeżeli konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą, który ukierunkowuje swoją działalność do państwa zamieszkania konsumenta (np. prowadzi stronę w języku klienta), umowa powinna podlegać przepisom kraju konsumenta.

Jeżeli klient zdecyduje się na zakup od brytyjskiego przedsiębiorcy (który nie kieruje swojej działalności na kraj konsumenta), jak wskazuje brytyjski rząd na początku na pewno będą obowiązywały przepisy odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, czy prawo do rękojmi, ponieważ zostały one wdrożone do brytyjskiego porządku prawnego. Nawet jeżeli brytyjski ustawodawca nie zmieni tego prawa w przyszłości, to być może będzie utrudnione jego egzekwowanie.

Co dalej z ECK Wielka Brytania

Europejskie Centrum Konsumenckie należy do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), które na dziś składa się z 30 centrów, 28 z krajów UE oraz Norwegii i Islandii. Komisja Europejska wyjaśnia, że w sytuacji braku podpisania porozumienia, ECK Wielka Brytania zostanie automatycznie odłączone od sieci ECC-Net. Sprawy „brytyjskie” znikną z elektronicznego systemu rozwiązywania sporów (IT-tool).

Warto zaznaczyć, że w 2018 r. ECK Polska otrzymało najwięcej skarg na przedsiębiorców z Niemiec, a już drugie miejsce zajmują firmy brytyjskie.

ADR i internetowe rozstrzyganie sporów

Brexit wpłynie też na system polubownego rozwiązywania sporów. Brytyjskie podmioty ADR będą przyjmowały sprawy transgraniczne wedle własnego uznania. Unijne przepisy dotyczące internetowego rozwiązywania sporów (ODR) nie będą obowiązywać w Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy i konsumenci ze Zjednoczonego Królestwa nie będą mogli korzystać z platformy ODR, a bieżące sprawy zostaną zamknięte.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie Polska

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony