REKLAMAJACOBS - ŚWIĘTA - Baner Główny (18.11 - 01.12.2019)
Hipermarket sieci Tesco w Polsce

Hipermarket sieci Tesco w Polsce (materiały własne)

Od sześciu lat nie było tak powolnego wzrostu cen artykułów codziennego użytku w Europie. Według najnowszego raportu Nielsena w I kw. br. ceny detaliczne wzrosły o 0,7 proc. To najniższy wzrost od I kw. 2010 r.

REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

Liczone rok do roku, ceny artykułów szybko zbywalnych (FMCG), takich jak żywność, napoje czy środki higieny, odnotowały najniższy wzrost od sześciu lat, gdy miało miejsce apogeum światowego kryzysu gospodarczego. Wtedy wzrosły o 0,5 proc., a w I kw. roku bieżącego o zaledwie 0,7 proc. Wolumen sprzedaży wzrósł o 0,8 proc.

W rezultacie tego spowolnienia nieco rośnie gotowość klientów do dokonywania zakupów, w związku z czym zostawili oni przy kasach o 1,5 proc więcej pieniędzy. To jednak najniższa wartość od prawie trzech lat – w II kw. 2013 r. był to wzrost o 1,2 proc.

Jak podkreśla dyrektor ds. analiz handlu detalicznego w Nielsenie, Jean-Jaques Vandenheede: - Wyniki dla całej Europy dołowały głównie ze względu na ceny notowane na dwóch z pięciu najważniejszych rynków – w Niemczech i Włoszech. Niższe ceny to wynik morderczej konkurencji pomiędzy detalistami, a także spadających kosztów produkcji, co wiąże się głównie ze zniżką cen energii.

Na największych rynkach europejskich najwyższy wzrost odnotowano w Hiszpanii (3,1 proc.) oraz Francji (2,2 proc.). Spośród wszystkich 21 badanych krajów najwyższe wzrosty sprzedaży odnotowała Turcja (9,7 proc.), Polska (4,8 proc.) oraz Węgry (4,6 proc.). Z kolei najwyższe spadki miały miejsce w Grecji (-6,1 proc.) i Finlandii (-2,8 proc.) Spadki cen na największym w Europie rynku niemieckim wyniosły 0,4 proc. Wielka Brytania zanotowała - po raz pierwszy od II kw. 2014 r. - wzrost o 0,5 proc.

- Całościowy obraz Europy to niezborność, niemal chaos. Wyniki poszczególnych krajów są niespójne, nie widać jakiegokolwiek dużego trendu. Jeśli chodzi o sektor FMCG, Europa nie zachowuje się jak jednolity rynek - komentuje Jean-Jaques Vandenheede.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~polko 1 ponad rok temu

    chaos to ma w głowie nasze ministerstwo finansów. gratuluję projektu ustawy o podatku handlowym. jesteście fantastyczni! Bóg nam was zesłał!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony