REKLAMAJACOBS - Marka numer 1 - Baner Główny (15-21.04.2019)

(fot. mat. prasowe)

Małe parki handlowe i duże, wielofunkcyjne centra to projekty, które w najbliższym czasie zdominują listę nowych inwestycji na polskim rynku nieruchomości handlowych - piszą eksperci Cushman & Wakefield.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień 2019)

Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2018 roku wyniosła około 420 000 mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3 proc. osiągając poziom 14,7 mln mkw. Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 000 m kw. Natomiast około 60 000 mkw. oddanej powierzchni dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych. Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje rynek powierzchni handlowych w Polsce w 2018 roku.

- W 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Całkowity wolumen w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł 2,5 mld euro – był to najlepszy wynik od 2006 roku. Znaczny udział w tym miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce - mówi Aleksandra Sierocińska, konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.

Jak dodaje Sierocińska, wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w czwartym kwartale ubiegłego roku przekroczyła 360 mln euro i stanowiła 16 proc. całkowitego wolumenu kwartalnego, który wyniósł 2,2 mld euro. - Na wynik osiągnięty w ostatnim kwartale wpłynęła przede wszystkim sprzedaż kompleksu handlowego Wars Sawa Junior firmie Atrium European Real Estate za 301,5 mln euro. Pozostałą część wolumenu transakcji inwestycyjnych w tym sektorze wygenerowały transakcje dotyczące mniejszych obiektów, głównie parków handlowych - dodaje.

- Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25 proc. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5 proc., a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75 proc. i 7 proc. - komentuje Aleksandra Sierocińska, konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.

Centra handlowe z blisko 75-procentowym udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln mkw. Zasoby tego formatu powiększyły się w minionym roku o ponad 270 000 m kw., z czego 85 proc. to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony