REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 17.11.2019)
Centra handlowe tracą przez zakaz handlu w niedziele

Centra handlowe tracą przez zakaz handlu w niedziele (fot. materiały prasowe/zdjęcie ilustracyjne)

Retail Institute przedstawił wyniki najnowszego badania odwiedzalności i obrotów centrów handlowych w 2018 r., szczególnie uwzględniając skutki zakazu handlu w niedziele. Z analizy wynika, że ograniczenie niedzielnego handlu negatywnie wpłynęło na liczbę klientów galerii oraz na obroty najemców.

REKLAMAITCOM - Belka w artykułach

W 2018 roku odwiedzalność ponad 120. centrów handlowych biorących udział w badaniach Retail Institute spadła o 1,9 proc. w porównaniu do wyników z 2017 roku. Oznacza to, że centra handlowe w minionym roku odwiedziło 7,23 mln klientów mniej niż w roku poprzednim.

Największe spadki odnotowały centra średnie, mające od 20 tys. mkw. do 39 999 mkw. powierzchni najmu, (4,3 proc.) i małe, mające od 5 tys. do 19 999 mkw. powierzchni najmu, (4 proc.). Relatywnie najlepsze wyniki osiągnęły natomiast centra duże i bardzo duże, mające ponad 40 tys. mkw. powierzchni najmu, które 2018 rok zamknęły symbolicznym, (0,3 proc.), wzrostem.

Z analizy Retail Institute wynika, że centra handlowe straciły 17,84 mln klientów (32,1 proc. r/d/r) robiących do tej pory zakupy w niedziele oraz 0,99 mln klientów robiących je do tej pory w czwartki (2 proc. r/d/r). Część strat udało się jednak zrekompensować wzrostem liczby odwiedzin w soboty (8,1 proc.), poniedziałki (4,8 proc.) oraz piątki (3,6 proc.).

W minionym roku najczęściej wybieranymi dniami tygodnia na zakupy w centrach handlowych były sobota (18,7 proc.), piątek (16,53 proc.) oraz środa (13,84 proc.). W niedziele handlowe centra zostały odwiedzone przez 32,9 mln klientów, czyli o 8,5 proc. więcej niż w 2017 r. Wysokie spadki odwiedzalności odnotowały centra znajdujące się na obrzeżach miast (6,2 proc.) oraz mające dominującą ofertę spożywczą (5,3 proc.).

– 32,9 miliona klientów odwiedzających centra w niedziele handlowe (8,5 proc. więcej niż w 2017 r.) dowodzi, że jest w Polsce potężna grupa społeczna, która z powodu zobowiązań zawodowych i rodzinnych ma nadal trudności ze znalezieniem czasu na zakupy w innym dniu tygodnia – komentuje Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Jak uważa szefowa RI, ze skutkami zakazu handlu w niedziele najlepiej radzą sobie największe i najsilniejsze firmy oraz obiekty handlowe.  - Utrzymanie zakazu będzie prowadziło do dalszego wzmacniania ich pozycji na rynkach lokalnych i do pogłębienia się już zaobserwowanych trendów, tj. spadku odwiedzalności, obrotów, likwidacji małych sklepów – prognozuje Szmeja.

Pomimo zakazu handlu w niedziele, w przebadanych przez RI centrach handlowych obroty najemców w 2018 r. wzrosły o 0,5 proc. w porównaniu do wyników 2017 r. RI zauważa jednak, że w tym samym czasie, wg NBP, wskaźnik inflacji wynosił 1,8 proc.

Najwyższe obroty odnotowali operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, które osiągnęły 8,4 proc. wzrost rok do roku. Nie licząc firm z kategorii moda mieszana, galanteria skórzana, biżuteria i zegarki, elektronika, wyposażenie domu, stanowiących łącznie 41,2 proc. powierzchni najmu centrów handlowych, pozostałe branże odnotowały spadki od 2 do 11 proc. w porównaniu do wyników z 2017 r.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony