REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 12.11.2019)
garmaż, źródło: mat. prasowe

garmaż, źródło: mat. prasowe

Z analizy Hiper-Com Poland i Instytutu Badawczego ABR SESTA wynika, że średni koszt zakupu kurczaka w promocji podniósł się w tym roku o 1,24 proc. Cena maksymalna zmniejszyła się o 0,62 proc., a minimalna zwiększyła o 9,43 proc. Spadły za to ceny kaczki.

REKLAMAITCOM - Belka w artykułach

Jak wyjaśnia Mariusz Szymyślik, dyrektor ds. analiz w Krajowej Izbie Producentów Drobiu i Pasz, rodzimy rynek mięsa kurcząt rzeźnych jest nasycony. Od kilku lat spożycie w Polsce zdecydowanie przewyższa wielkości osiągane w innych krajach Unii Europejskiej. Nie jest więc zaskoczeniem, że średnia cena kurczaka w promocji wzrosła o 1,24 proc. Zdaniem eksperta, w kolejnych latach należy jednak oczekiwać spadków. Wpłynie na to systematycznie rosnąca produkcja w powiązaniu z coraz trudniejszymi warunkami sprzedaży eksportowej.

– Analitycy rynku przewidują, że rok 2019 będzie trudny cenowo. Dla polskich hodowców opłacalność może spaść nawet poniżej poziomu z 2016 roku. Na światowym rynku trudno jest im oferować aż tak atrakcyjne ceny, jak Brazylijczykom czy Ukraińcom. Tym można tłumaczyć stosunkowo niewielkie wzrosty cen promocyjnych kurczaków – wyjaśnia dr Paweł Jurowczyk, Market Research Consultant w Instytucie Badawczym ABR SESTA.

Najbardziej wzrosły średnie ceny piersi podwójnie paczkowanej – o 4,86 proc. Podobny wynik odnotował korpus na wagę – o 4,70 proc. Z kolei spadek zaobserwowano w przypadku podwójnej piersi na wagę – o 2,16 proc., a także skrzydełek w paczce – o 2,95 proc. Według Szymyślika, zmiany cen w poszczególnych grupach asortymentowych mają charakter przypadkowy. Zależą m.in. od polityki sprzedażowej większych sieci handlowych, nasilenia konkurencji między poszczególnymi podmiotami, aktualnego zapotrzebowania na polski eksport, a nawet od pogody w sezonie wiosenno-letnim.

- Natomiast maksymalna cena kurczaka w promocji spadła w tym roku o 0,62 proc. Powody są podobne, jak w przypadku znikomej różnicy średnich kosztów zakupu. To efekt rekordowo wysokiej produkcji, malejącego popytu w kraju i powrotu brazylijskiego drobiu na rynek europejski. Nadpodaż i duża konkurencja nie pozwalają na znaczne podwyżki. W takich warunkach sieci nie mają praktycznie żadnego pola manewru przy ustalaniu rabatów – przekonuje Katarzyna Grochowska, project manager w Hiper-Com Poland.

Wzrost maksymalnych cen promocyjnych widać tylko w przypadku produktów na wagę – skrzydełek – o 8,35 proc., a także podwójnej piersi – 4,17 proc. Wyraźne spadki odnotowały artykuły paczkowane – skrzydełka – o 9,74 proc, jak również podwójna pierś – o 5,87 proc. Jurowczyk uważa, że różnice cenowe między dwiema ww. grupami towarów mogą wynikać z wiedzy sieci handlowych na temat okazji spożycia. Drób sprzedawany na wagę klienci kupują raczej z myślą o konsumpcji tego samego lub kolejnego dnia. Po mięso znajdujące się w szczelnie zamkniętych opakowaniach sięgają najczęściej podczas dużych zakupów. Tego rodzaju produkty nabywają na zapas, z uwagi na dłuższą datę ważności. I dlatego mogą one drożeć.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony