REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-30.06.2020)

(fot. Pixabay/CC0)

Średnia cena promocyjna standardowej kostki masła wyniosła 6,32 zł w maju 2018 roku, a dokładnie 12 miesięcy później sięgnęła 6,50 zł. To daje wartość na poziomie niecałych 3%. Z kolei maksymalny koszt zakupu produktu w promocji spadł w tym roku o ponad 13%. Za to minimalna cena rabatowa poszła w górę o niespełna 9%.

REKLAMAFPP/CALPE_belka w artykulach_28.05-04.06.

Zdaniem części ekspertów, sklepy wyjątkowo skrupulatnie dbają o to, by oferować niedrogie masło, szczególnie w sytuacji, gdy media podkręcają wokół niego atmosferę. Niektórzy specjaliści prognozują jeszcze większe obniżki, a inni przypominają o tym, że zależą one od wielu czynników, m.in. od sytuacji podażowo-popytowej na światowych rynkach. A to nie jest już takie łatwe do przewidzenia.

W maju ub. roku kostkę masła można było kupić w promocji średnio za 6,32 zł, a po 12 miesiącach – za 6,50 zł. To nieduża różnica, biorąc pod uwagę, że media donosiły o dużych podwyżkach. Jednak tutaj trzeba zauważyć, że są to ceny promocyjne z gazetek handlowych, a nie regularne wartości. Natomiast jak wyjaśnia Bartłomiej Domański, analityk z międzynarodowej firmy Hiper-Com Poland, odpowiedzialnej za badanie, po skokowych wzrostach cen w latach 2017-2018 sytuacja się uspokoiła. Niewielki wzrost był naturalny i zrekompensował inflację.

– Masło jest ważnym produktem w handlu spożywczym. Dla przykładu, w supermarketach o powierzchni 301-2500 m2 pojawia się na prawie co 20 paragonie. Zwykle jest też dużo droższe od swoich roślinnych substytutów. Dlatego konsumenci często sugerują się jego ceną przy wyborze konkretnego sklepu. W czasach, gdy media podkręcają atmosferę wokół tego artykułu, sieci szczególnie dbają o to, by oferować atrakcyjne rabaty w gazetkach – tłumaczy Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

Różnica pomiędzy średnią ceną promocyjną kostki masła z maja ub. i tego roku wyniosła dokładnie 2,85%. Bartłomiej Domański podkreśla, że wartości oferowanych rabatów zaczęły się stabilizować. Zaobserwowany niewielki wzrost może zwiastować wprowadzanie jeszcze większych obniżek w kolejnych miesiącach. Zdaniem eksperta, przemawiają za tym atrakcyjne ceny hurtowe na rynku mleczarskim.

– Od stycznia do kwietnia br. cena detaliczna masła zmniejszyła się o ponad 7%. W analogicznym okresie ub. roku odnotowaliśmy jej wzrost o ok. 4%. Dlatego też nie dziwi mnie to, że średni koszt zakupu tego produktu w promocji podniósł się prawie o 3% na przestrzeni roku. Trudno jednak przewidywać przyszłe rabaty. Zawsze zależą one od wielu czynników, w tym m.in. od sytuacji podażowo-popytowej na światowych rynkach – mówi Agnieszka Maliszewska, Dyrektor Polskiej Izby Mleka.

W przypadku promocyjnej ceny maksymalnej kostki masła nastąpił spadek aż o 13,22% w ciągu roku. W opinii eksperta z Hiper-Com Poland, był on spowodowany tym, że zwiastowane przez media podwyżki były fatalistycznym założeniem. Rzeczywistość okazała się mniej dramatyczna od wysnuwanych scenariuszy.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAB-BIO lody - Half Page (21.05.-04.06.2020 r.)
do góry strony