REKLAMASegafredo Selezione - banner główny (30.03-05.04)

(fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Zgodnie z danymi GUS, sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej dziewięciu osób zwiększyła się w styczniu w cenach bieżących o 5,7 proc. r/r wobec wzrostu o 7,5 proc. w grudniu. To statystyki poniżej prognozy Credit Agricole Bank Polska (5,9 proc.) i wyraźnie poniżej konsensusu rynkowego (6,6 proc.).

REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 2 (16.03 - 16.04.2020)

Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych obniżyła się w styczniu do 3,4 oric, r/r wobec 5,7 proc. w grudniu. Jak zauważa Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska, spowolnienie wzrostu sprzedaży detalicznej w styczniu miało szeroki zakres i zostało ono odnotowane przynajmniej w siedmiu z dziewięciu jej kategorii.

- W naszej ocenie w znacznym stopniu było to związane z oddziaływaniem efektu statystycznego w postaci niekorzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w grudniu ub. r. liczba dni roboczych była o jeden większa niż w 2018 r., podczas gdy w styczniu br. była ona o jeden mniejsza niż przed rokiem). GUS nie opublikował danych nt. sprzedaży detalicznej w niewyspecjalizowanych sklepach. Zgodnie z komunikatem GUS, wynikało to z "braku informacji lub konieczności zachowania tajemnicy statystycznej". Można oczekiwać, że w kolejnych tygodniach poznamy więcej szczegółów dotyczących braku publikacji danych w tej kategorii - zaznacza Olipra.

Według eksperta, w strukturze danych na uwagę zasługuje pogłębiający się spadek sprzedaży żywności w sklepach wyspecjalizowanych w ujęciu rocznym. Zdaniem Olipry stanowi to wsparcie dla hipotezy analityków Credit Agricole, zgodnie z którą "czynnikiem ograniczającym sprzedaż żywności w sklepach wyspecjalizowanych jest silny skumulowany wzrost jej cen".

- W naszej ocenie sprzyja to realizacji zakupów żywności w sklepach niewyspecjalizowanych, m.in. dyskontach i supermarketach, które charakteryzują się większą konkurencyjnością cenową niż sklepy wyspecjalizowane. Weryfikacja tej hipotezy jest jednak obecnie niemożliwa ze względu na wspomniany wyżej brak danych nt. dynamiki sprzedaży w sklepach niewyspecjalizowanych - argumentuje Jakub Olipra.

Ekonomista podkreśla przy tym, że zgodnie z opublikowanymi w tym tygodniu danymi GUS w lutym doszło do dalszego pogorszenia nastrojów konsumentów. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej ukształtował się w lutym na najniższym poziomie od grudnia 2018 r., podczas gdy wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej spadł do najniższego poziomu od kwietnia 2017 r.

- Uważamy, że jednym ze źródeł pogorszenia nastrojów jest obserwowane w ostatnich miesiącach wyhamowanie poprawy sytuacji na rynku pracy. Uważamy, że pogarszające się nastroje konsumentów będą w kolejnych miesiącach ograniczały dynamikę sprzedaży detalicznej. Osłabienie popytu konsumpcyjnego jest już widoczne w kategorii "meble, RTV i AGD", gdzie dynamika sprzedaży detalicznej obniżyła się w styczniu do 5,8 proc. r/r wobec 13,6 proc. w grudniu. W konsekwencji dostrzegamy ryzyko w dół dla naszej prognozy zakładającej stabilizację rocznej dynamiki konsumpcji w pierwszym kwartale na poziomie z czwartego kwartału (3,4 proc.). - tłumaczy Jakub Olipra.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 10% - Halfpage (marzec-kwiecień 2020)
do góry strony